اسكربت "احببته عبر الزمن"
بقلمى "ريناد محمد"
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
كانت ماشيه الما مع اصحابها
الما: ذي ما بقولكم كدا و هي بتقول كدا رجليها خبطت في حاجه
الما نزلت على الارض و اخدتها وكانت ساعه
سمر صحبتها: دا ايه الساعه الغريبه دي
الما: مش عارفه شكلها غريب اوي
سمر: لقحيها يا الما شكلها وحش اوى
الما: لا انا هخدها معايه البيت
سمر: يارب ياشيخه امك تشوفها وتلقحك انتي وهي برا البيت
الما: ليه يا اختي بتعض ولا ايه يلا بقى انا وصلت عاوزة حاجة
سمر: عاوزة سلامتك
دخلت الما البيت
الما: مااامااااا ايين انتيي
طلعت مامتها من المطبخ
سارة مامتها: عاوزة ايه يا الما الكللب
الما: اناا جعااانه عاوزة اككل اكلووني
سارة: خلاص الاكل قرب يطيب اهو
الما: عامله ايه على الاكل طيب
سارة: عامله كفتها و رز
الما: بس كداا
سارة: امال كنتي عاوزة ايه تاني يا روح امك
الما: اي حاجه مثلا صنيه مكرونه بشمل ولا طاجن لحمه ياااه
سارة: غووري يا الما من وشي غووري
الما: طب انا داخله انااام يبقى صحيني لما تخلصي
سارة: ماشي
دخلت الما اوضتها و راحت في نووم عميييق
بعد شويه
صحيت على حد بينادي عليها
الما: خلاص بقى يا ماما سيبيني انام مش هاكل خلاص
سوفيا: سيدتي استيقظي الملك هولاكوا يريدك بالخارج
الما: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم انتي مين يا اخت انت و سيدتي مين
سوفيا: انا لا افهم عليكي
الما: انتي من و انا اين
سوفيا: انا سوفيا مساعدتكي اميرتي و انتي في قصرك
الما: اميرت مين وايه الاوضه التحفه الى انا فيها دي فيين امي اكلتوها ولا ايه
سوفيا: يبدو انكي ليست على ماترامي سيدتي
الما: اناا فين و ايه المكان الغريب دا وايه الفستاان الى انا لبساه دااا
سوفيا: لا افهمك اميرتي
الما: ما المكان الغريب هذا و من هولاكوا هذا
سوفيا: هذا قصركي يا اميرتي و الملك هولاكوا اباكي
الما: ايه هولاكو دا احم خذيني الى الملك هولاكوا
سوفيا: بالطبع سيدتي قالت كدا واخدت الما و طلعت من الاوضه وراحت للكرسي الى بيقعد على هولاكوا
هولاكوا: الما سوفيا لم تخبرك اني اريدك
الما: انت ميين وانااااا مين وفين امي عاوزة اكل يا اخي حراام عليك
هولاكوا: ما بكي يا صغيرتي
الما:صغيرتك اه يا مرااري الطافح دا انا اكبر منك يا حجوج يا مزز انت
بصلها هولاكوا باستغراب
سوفيا: يبدوا انها ليست على ما يرام سيدي
الما في نفسها: انا لازم اتعامل كاني بنتو لحد ما اشوف ايه الموضوع ده وايه الى جابني هناا
هولاكوا: ماذا تقولين يا الما
الما: لم اقل شي يا ابي اسفه على معملتي السابقى لاكن راسي كان يألمني
هولاكوا: اجلب لكي الحكيم يا الما
الما: حكيم ايه دا هو لسه موجود احم لا يا ابي انا بخير ماءا كنت تريد مني
هولاكوا: خطيبك الامير مايكل قادم الان
الما: خطيبي مين انا والمصحف سنجل سنجوله
هولاكوا: لا افهمك ما الغه الغريبه التي تتحدثين بيها هذة
الما: لا عليك يا ابي متى سياتي مايكل هذا
هولاكوا: سياتي الان
و في الوقت دا دخل عليهم مايكل
مايكل: مرحبا يا سمو الملك
هولاكوا: مرحبا مايكل
الما: اييبه دا مش دا اسر المز بتاعي و ايه دا كمان انا مش موجودة ولا اييه يا حيووان انت دا انا حتى خطيبتك و مراتك مستقبيلا
مايكل: ماذا تقولين لا افهمك يا الما
الما: احم اقول لك لم ترحب بيه يا مايكل لحد الان
مايكل: او اسف عزيزتي لم انتبه اليكي
الما: لييه يا حبيبي كنت صباع محشي ولا اييه
مايكل: نعم
الما: انا لا اريدك
هولاكوا: ما الذي تقولينهو يا الما
الماا..: عاوزة اكلللل
مايكل: هل هي متعبه
هولاكوا: هي على هذا الحال من قبل قليل لا افهم ما بها
الما: معذرتن يا مايكل لاكنني ناعسه قليلا و اريد الطعام
هولاكوا: سوفيا سوفيا تعالى الى هناا
سوفيا: نعم سمو الملك
هولاكوا: احضري الطعام لى الما
سوفيا: حاضر سيدي
وراحت سوفيا وبعد شويه جات بالاكل وحطتوا على السفرة
الما: يااااا الواحد كان هيمووت من الجووع
قعدت الما على السفرة وبدأت تاكل بكل وحشيه ولا كأنها شافت الاكل من اربع سنين
مايكل: لماذا تاكلين هاكذا يا الما هل انتي جائعه للغايه
الما: هو في اييه هتبصولي في اللقمه كمان طب ولله ما انا واكله
مايكل: انا لا افهمك لاكن بالواضح انكي زعلتي مني انا حقا اسف لكي
الما: لا تنظر الي وانا ائكل
مايكل: انا لا انظر اليكي
الما: لا بتنظر و بطل بقى عاوزة اكل الواحد هيمووت من الجووع
مايكل: ما هذة اللغه الغريبه التي تتكلمين بها يا الماا
الما: اريد ان ائكل هل تسطتيع ان تسكت من فضلك
مايكل: من متى وانتي بجحه هاكذا يا الما
الما: ياارب عاوزة اكفح ببقى
مايكل: يبدو انكي مريضه انا ساذهب الى الحديقه حين تخلصين تعالى الى هناك
الما: غوورر بقى الواحد مش عارف ياكل منك يا اخي قالت كدا و بدات تاكل بنهم شديد بعد ما خلصت اكل راحت على الجنينه
الما: ها عاوز ايه يا مايكل
مايكل: ما بيكي يا الما تتكلمين بالغه غريبه جدا و اسلوبك تبدل من الهدوء و الاحترام الى البجاحه و قلت الادب
الما: دا ايه التهزيق دا احم من انت حتي تحكم على ها هل جوننت يا مايكل
مايكل: لا انا لم اجن لاكنكي تغيررتي كثيراا انا ساذهب الان
الما: غوور يا اخي احم لماذ الوقت ليسه متأخرا
مايكل: لانكي حقا جوننتي قال كدا وبعدين مشي
الما: اه يا حيواااان ماشي لما تيجي تاني
دخلت الما لقت هلاكوا قاعد على الكرسي
هولاكوا: الما تعاالى الى هناا
الما: هو يوم باين من اوله احم نعم عاوز ايه يا دركولا انت ولا هولاكوا
هولاكوا: ماذا تقوللين يا الما
الما: اقول ماذا تريد يا ابي
هولاكوا: ما هذة اللغه الغريبه التي تتكلمين بها وما هذا الاسلوب الغريب ماذا حدث لكي انتي ليست ابنتي التي
الما: هو فعلا انا مش بنتك دا انا ابويا حتي اسمه سامر احم لا يا ابي انت تلاحظ اشياء غريبه ليست موجودا بالاصل
هولاكوا: ساجلب لكي الحكيم انتي ليست على ما يرام
الما: يااادي الحكيم وسنينوا احم لا يا ابي انا بخير
هولاكوا: لا انا ساحضر لكي الطبيب انت ليست على ما يرام
الما: احضرو يا ابي احضرو دا انت شكلك معفرت يا اخخي
جه الحكيم و كشف على الما
الحكيم: يبدو انها ليست مريضه انها بصحه جيده
هولاكوا: لاكنها متغيرة جدا هذة الايام
الحكيم: انا لا اري اي مرض في جسمها قال كدا و مشي
الما: عشان تعرف بس اني انا صحتي بوومب
هولاكوا: ماذا تقوليين يا ابننتي
الما: يعم بقى هو انا هقعد افهمك كل شويه قالت كدا وراحت على اوضتها وناامت
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
تاني يوم صحيت الما لقت نفسها في مكان غريب
الما: ايه دا بقى هو انا كل شويه في مكان شكل ولا اييه وايه دا انا مش حاسه برجلي ليه وفجأة استوعبت الما انها في المياة
الما: يمررري انا بقيت سمكه عندي ديل ذي حوريات البحررر
جت عليها سمكه
سمكه: ايه يا الما كلو دا نووم
الما: انتي مين يا وليه انتي
سمكه: انا سمكه اختك يا المااا
الما: واقسم بالله معندي اخوات يا جدعاان
سمكه: مالك يا بت غريبه كدا النهردة
الما: انا الى غريبه ولا اسمك دا
سمكه: طب بطلي تريقه ويلا عشان نطلع برااا
الما: ماشي يلا قالو كدا وطلعوا برا اللوضه
شكشوك ابو سمكه: تعالى يا الما كلو دا نووم
الما: ونت مين كماان
سمكه: دا بابا الملك شكشوك
الما: اييه الاساامي الغريبه دااا في الوقت دا جات عليهم بنت جمييلة جداا
سمكه: تعالي يا سموكه
الما: مين سموكه دي
سمكه: دي سموكه بنت عمنا يا الما ماالك كدااا
الما: هوو ايه الاسامي العاااار دي احم تعالى يا سموكه يا مززة انتي
جات عليهم سموكه
سموكه: اذيك يا بت يا الما
الما: انا كويسه الحمدلله بس قوليلي شعرك عامل ذي القشطه وسايح و نايح ليه كظا هو انتي بتستخدمي ليه ايه
سموكه: بستخدم سحر الاعشاب ما انتي عرفاه
الما: طب وشك الى بيلمع دا بردو من سحر الاعشاب
سموكه: اه
الما: طي وحياات امك حطي السحر دا على شعري بدل ما شعري عامل ذي سلك الموعين كداا
سموكه: ماشي تعالى معايه وانا هحطلك السحر و فعلا راحت الما معاها و حطتلها سموكه السحر
سموكه: خدي شوفي نفسك كدا بالمرايه
اخدت الما المرايه من سموكه
الما: ايه الجماال دا واييه الشعر التتحفه دا وايه داا هو انااا البت المززة الصروخ ددي
سموكه: ههههه اه انتي يا الماا شايفه جميلة ازااي
الما: طب انا هروح بقى عند سمكه و الحج شكشوك
قالت كدا ومشيت و هي ماشه كان في سمكه بتجري وراها
الما: في اييه بقى عمال بتجري ورايه ليه كداااا
السمكه: ايه يا اختي من جمالك
الما: احمس انتي بتتكلمي
السمكه: اه
الما: طب بعد اذنك متمشيش ورايه تاني لان انا بضايق و غووري بقى
السمكه: والله مش عارفه شايفه نفسك علينا ليه اوعى يابت تكوني عامله اننا منعرفش ان سموكه حطالك سحر الاعشاب عشان تبقى جميلة بس بردو ولا جميلة ولا حاجه
الما: ايه دا دا اناي سمكه مش متربيه بصحيح طب والله لامشي واسيبك وحدك كداا
السمكه: غوووري يا شيخه صدعتيني
الما: مش هرد عليكي قالت كدا وسبتها و مشيت وراحت عند شكشوك لقتوا قاعد مع حد
الما: مين الراجل دا يا بابا شكشوك
شكشوك: دا بلتوا ابن صحبي
الما: هههه بلتوا يخربيت كدااا ايه الاسامي دي ايه دا مش انت مايكل و مش انت بردوو اسر الكراش بتاعي
بلتوا: لا مش اناا وبعدين بقى متتريقيش على اسممي مش من حلاوت اسمك قوي
الما: انا الا اسمح بالاهانه ودي اهانه وانا مقبلش بكدااا ابدااا يا استلذ ملتوا انت قصدي بلتوا
بلتوا: ايه يا عمي شكشوك بنتك المجنوونه دي
شكشوك: مش عارف كانت عاقله من كام ساعه بس اتجننت دلوقتتي
بلتوا: طب انا خارج على الشاطئ شويه
شكشوك: خلي بالك لحد من البشر يشفوك يا بلتوا يا ابني
بلتوا: متخفش يا عمي احنا باليل
الما: لا استني يا اخ بلتوا انت انا هاجي معاك
ببلتوا: هتيجي معايه فين
الما: هاجي معاك على الشاطئ
شكشوك: خدها معاك دي كانت نفسهاا اوي تطلع على الشاطئ من زماان
الما لنفسها: دا ايه الراجل الخرفااان دا من ايمته وانا بحب اطلع على الشاطئ ولا بحب المياة اصلا
بلتوا: بتقولي حاجه يا الما
الما: عا لا مبقولش
بلتوا: طب يلا بينا نطلع على الشاطئ مسك بلتوا ايد الما و فضلوا يعوموا جات عليهم سمكه
السمكه: هو انت رايح فين يا بلتوا
بلتوا: طالع على الشاطئ شويه
السمكه: هو انتي ايه الى جارك مع بلتوا
الما: وانتي مالك انتي يا سمكه يا حشريه انتي دا ايه مناخيرك الكبيرة دي
السمكه: لمي نفسك يا الما
الما: وان ملمتهاش هتعمل ايه
بلتوا: خلاص انتو الاتنين ويلا يا الما قبل ما السفينه تيجي
كملت الما عووم هي و بلتوا دلحد ما وصلو على الشاطئ وطلعو بىا البحر وقعدو على صخرة تحت ضوء القممر
الما: انا عاوزة ارووح لامي
بلتوا: بس انتي امك ميته
الما: ايه دا حتي لو امي ميته في العبه دي مينفعش تقول كدا دا ايه طحن الخواطر دا
بلتوا: انا مش فاهمك
الما: خلاص يا بلتوا انا اسفه اني اصلا اتكلمت
بلتوا: تعرففي بد ايه انا بحب اقعد القعدة دي تحت ضوء القممر
الما: لا مش عاوزة اعرف
بللتوا: نعم
الما: احم قصدي ليه بتحب ضوء القمر لدرجادي
بلتوا: مش عارف بس انا من صغري وانا بحبه جداا وفضلوا يتكلموا مدا طويله وبعدين رجعوا على القصر
الما: بابا شكشوك انا جعاانه عاوزة اكل
شكشوك: خلي عشبه تحضر ليكي الاكل
الما: مين عشبه دي
شكشوك: دي الخدامه
الما: اهاا ماشي قالت كدا وراحت قالت لعشبه تحضرلها الاكل
جابت عشبه ليها الاكل
عشبه: خدي يا الما يا بنتي الاكل
الما: دا ايه دا ان شاء الله
عشبه: دا الاكل يا بنتي مالو مش تاجبك ولا اييه
الما: اكمل ايع دا حشيش و ورق شجر
عشبه: اها فهمتك يبقى انتي عاوزة طحالب
الما: لا انا عاوزة ورق عنب و صنيه مكرونه بشمل
عشبه: ايه الاكل الغرييب دا
الما: يوو بقى طب اناا عاوزة اكل دلوققتي
عشبه: كلي الاكل اهو
الما: لا مش هاكل روحي انتي بس قالت كدا وبدأت تعووم لحد ما وصلت لشاطئ و قت اطفال قاعدين هناكك
الما: بس بس
الطفل جه عليها
الطفل: انتي بتبسبسيه ليه كدا وايه الى نزلك المياة و الجو برد كدا
الما: تصدق والله الواحد محاسس بالبرد المهم روح هاتلي اكل انا همووت من الجووع
الطفل: اجبلك ايه يعني
الما: هاتي اي حاجه تلقيها في وشك راح الطفل فعلا وجبلها اندوميي
الما: حبيبي يا واد عرفت كيف اني بحب الاندومي
الطفل: وانا مالى بيكي تحبي اي و متحبيش ايه بس دا الى لقيتوا في وشي
الما: احم دا ايه الاحراج دا تصدق انك طفل نووتي خالص
الطفل: يشيخه غووىي انزلي تحت المياة وريحيني من صداعك دا
الما: انا هنزل بس عشان عاوزة انام قالت كدا ونزللت على القصر
شكشوك: منتي فيين كل دا يا الما
الما: كنت كنت اه كنت قاعدة عند سموكه شويه
شكشوك: مش كنتي لسه سيباها من شويه
الما: ها ما هي وحشتني بقى نعمل اييه بمووت في امها
شكشوك: طيب خشي ناامي بقى اكييد تعبتي من كتر اللف
الما: ايوا والله الواحد هيمووت قالت كدا وراحت نامت
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
تاني يوم صحيت الما على ايد بتمشي على بشرتها
الما: في اييه يا اخت بتعملي ايه
البنت: انا كنت بصحيكي
الما: انا فيين وانتي مين و فين ملتوا و سمكه و سموكه وشكشوك
البنت: ميين النااس الغريبه دي وازاي انتي فين انتي مش فاكرة حاجه خالص كداا
الما: لا بس فكريني
البنت: احنا قبيلت الما
الما: دا ايه دا انا اسمي الما بردو
البنت: اه مهو ابوكي سماكي على اسم القبيلة
الما: اها طب انتي مين بقى
البنت: انا ناجفه بنت عمك
الما: ناجفه و لا لنبه خيو خيو خيو
ناجفه: ايه يا الما من ايمته وانتي متنمرة كداا
الما: معلش يا لمبه قصدي يا ناجفه بس بحب انكش في الناس كدا
ناجفه: ما انتي عارفه اني بزعلل
الما: خلاص يا ست حقق عليا بس ايه دا صح دا احنا قاعدين في خيمه
ناجفه: اه ما القبيلة كلها قاعدة في خيم
الما: طيب انا طالعه برا شويه
ناجفه: انتي اتجننتي طالعه براا ازاي
الما: ذي السكر في الشاي
ناجفه: بطلي استعباط و اقعدي
الما طنشت كلامها و طلعت بس لقيت انها صحرا و في شويه من النااس قاعدين بصولها كلها بتعجب و جه عليها شاكر
شاكر: انتيي ايه الى طلعك من الخيمه هاا متعرفيش ان مهراان هناا و قاعد معانه
الما: انت مين و مهران مين
شاكر: بطلي استعبااط وخشي جوا يلاا وفرحك على مهران بهد اسبوع
الما: لا بقى مين انت و مين مهران الى هيبقى قرت عيني داا
شاكر: يا ددي النيلله انا ابوكي و مهران ابن خالك ادخللي بقي قال ك. ا ودخلها جوا الخيمه
الما: هو ليه اول ما طلعت بابا زعق فيا
ناجفه: عشان مهران براا وانا قولتلك
الما: دا بيقولي فرحك بعد اسبواع على مهراان ازاي انا مش فاهمه
ناجفه: مدام مهران شافك خلاص يبقى لتزم يتجوزك
الما: ايه دا هو انتو اي بنت راجل يشوفها تتجوزوا
ناجفه: ايوا بالظبت وانتي عارفه بس انتي عشان عينك على مهران من زماان عملتي كداا
الما: عيني على مهرااان مين يا معفنه هو انا حتي اعرف، ف هو مين اه صح طب لو انا اتجوزت مهران و راجل تاني شافني ايه الى هيحصل
ناجفه: هتطلقي من معران و تتجوزي الى شافك
الما: دا ايه العيله المجنونه دي دخلت عليهم وحدة و هي بتزغرط
الما: في ايه يا حجه
سناء: مبرووك يا بنتي
الما: انتي مين و مبروك على ايه
سناء: اخص عليكي بقى دا سؤال تسأليه لامك بردو
الما: ها معلش يا ماما اصل لسه صاحيه من النوم
سناء: لاعادي ولا يهمك
الما: مقولتيش صح مبروك على ايه
سناء: يو ثح نسيت اقولك على فرحك انتي و مهران ابن خالك الاسبوع الجاي
الما: ايه دا دا الكلام طلع جد دا انا كنت علمله ناجفه بتهوي
سناء: لا جد يا بت و اخيرا هتجوزي الى كان نفسك فيه
الما: هو انتو لحقتو نشرتو ااخبر
سناء: لا دا مفيش غير العيله بس الى عرفت
عند شاكر و مهران
مهران: انا موافق طبعا اسطور عرض بنت عماي واتجوزها بعد ما شوف وشها كدا
شاكر: راجل يبني من يومك
واحد كان قاعد معاهم قال: يلا اضربوا رصاصتين في الهوا و عرفوا القبائل كلها الى جنبنا
قال كدا و بدأ صوت ضرب الناار
عند الما
الما: ايه صوت الضرب داا
سناء: ههه متتخضيش كدا دا لزوم الفرحه لازم نطخ عيارين في الجووا
الما: دا ايه دا هو انتو لحقتو عملتوا حاجه ولا اخدتوا رأي الراجل
ناجفه: طب يلا عشان نجيب الفساتين
الما: ليه مش خايفه لنتجوز تاني واحنا مشيين
ناجفه: لأ مهو احنا هنلبس النقاب
الما: اممم ماشي قالت كدا و قامت لبست عبايه واسعه و نقاب وراحت هي و ناجفه يجيبوا فستان الفرح
الما: معلش يعني هو فين المحلات الى هناا عشان نجيب فستان الفرح
ناجفه: محلات ايه مفيش حاجه عندنا بالاسم دا
الما: ايه دا امال احنا هنروح فين و هنجيب الفستان منين
ناجفه: هنروح عند الخياطه تفصل فستاان فرحك
الما: نعممم بقى اخرتها افصل فستاان فررحي
ناجفه: امال كنا هنعملو احنا يعني
الما: لأ كنا هنجيبو من المول او اي محل
ناجفه: انا مش عارفه مالك من الصبح بتقولي حجات غريبه كدا
الما: يلا بس نكمل طريقنا و فكك من كلامي دا
و فعلا كملو طريقهم لحد ما وصلوا عن الخياطه و قالولها عل. تفصيل الفستان الى هماا عاوزينوا
و بعد اسبوع كانت واقفه الما و حوليها بنات كتيير
الما: ها بقى عاوزة اشوف الفستان انا مشفتهوش قبل كدا
وحدة من الى واقفين: دا انتي هتنبهرري من جمااالو
الما: لما نشوف
ناجفه: غمضي عنيكي
الما غمضت عينيها
ناجفه: فتحيي عنيكي
فتحت الما عنيها و لقت الفستان
الما: دا ايه العااااار داا
ناجفه: عااار طب والله تحففه
الما: اه اه طبعا جميل جدااا تسلم ايدك يا ام فروق (ام فروق دي الى عامله الفستان)
لبست الما و بدأو يحطولها الميكب بعد دقيقتين بعدت البنت الى كانت بتحطلها ميكب
البنت: ايه رأيك بقى
الما: رأيي في ايه هو انتي لحقتي خبصتي
البنت: اه
الما: دا انتي حطيتي كحل بسس فين الايلينر و الايشادو و الميييكب كلووا فيين
ناجفه: ايه اينيرن دا و ايه ايشادو دا كماان
الما: اينيرن ايه يا ناجفه اسمه ايلينر و دا يا ستي ميكب
البنت: مالك يا الما ما انتي عارفه اني معنديناش زينه غير الكحل بنحطوا في الافراح بس
الما: استغفر الله العظيم دا انا منظري يسد النفس حراام عليكم
ناجفه: طب والله قمرررر
الما: قمر بالستر يا اختشي
و في الوقت دا دخل عليهم شاكر
شاكر: يلا يا بنتي عشان اوديكي لعريسك
الما: فيين الركشن بتاعك فين العيااط فين بسم الله ماشاء الله فمر يا بنتي تباارك الله فييين الحجاات دي
شاكر: بننت احتررمي نفسك ازاي تكلميني بطريقه دي
الما: هو دا الى كان ناقص يلا يا بابا وديني لمهراان
شاكر مسك ايديها و وداها لمهران
الما: اييه داا مش انت اسر و بردو انت مايكل و بلتوا
مهران و هو حاطت عنيه في الارض: نعم
الما: لأ متحطش في بالك
وبدأو مراسم كتب الكتاب بعد ما خلصو راحت الما مع مهران على الخيمه
الما: فيه ايه ياا عم مكسوف و منزل راسك في الارض ليه كدا دا انا المفروض الى ابقى كدا مش انت
مهران: انتي بتتكلمي ليه كداا
الما: في ايه ما انا بتكلم ذي الناس اهوو بس يا خسارة مش هعرف اقعد مععاك وقت كبير
مهران: ليه
الما: ما انا هختفي الصبح
مهران: نعم تختفي ازاي
الما: ها لأ متحطش في بالك يلا عشان ننام قالت كدا و راحو عشان يناموا
مهران: انا هنام على الكنبه وانتي نامي على السرير
الما: ماشي يا سطا
مهران: يسطا؟!!...........
الما: يلا بس يا مهران نام مش كل حاجه تعلق عليها كدا
قالت كدا ز طفت النور و ناموا
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
تاني يوم صحيت على صوت طفل بيقول: مامي يلاا اصحي
الما: مامي مامي مين يا عنيه
احمد: فيه ايه يا مامي قومي يلاا لبسيني انا و سارة
الما: انت مين و سارة مين واناااا مين
احمد: ايه دا طب والله لاروح اقول لبابي قال كدا و نزل لتحت
احمد: بابي يا بابي
يعقوب: نعم يا قلب بابي
احمد: بصحي مامي عشان تلبسني انا و سارة بتقولي انا مش ماما و انت مين
يعقوب: ماما بتهزر انا هرو اشوفهاا
طلع يعقوب لى الما
يعقوب: في ايه يا الما يا حبيبتي مالك بتعاملي الولد ليه كداا
الما: ايه دا مش انت اسر
يعقوب: اسر مين يا المااا اتعدلي شويه و قومي يلا لبسي اللولاد
فهمت الما انها في مغامرة جديدة
الما: ها ماشي معلش يا حبيبي بس كنت تعبانه شويه
يعقوب: لا الف سلامه عليكي
الما: الله يسلمك قالت كدا و طلعت دخلت اوضه الاطفال
سارة: يلا يا ست انتي تعالى لبسيني
الما: مالك يا يا بت ما تتكلمي عددل دا اناااا امك
سارة: اممي لا يا حبيبتي انتي مش اممي
الما راحت مسكتها من كفاها: بت اتكلمي حللوة معايه
سارة: طب يلا لبسيني خليني اخلص بقى
الما: انتي طالعه حلبيه كدا لمين يا بتت
سارة: لامي
الما: دا ايه البلاوي دي
قالت كدا و بدات تلبسها
سارة: مش عجبني الطقم داا
الما: لا حلوة البسي بقى وانتي ساكته
سارة: لااااااااا انا مش عاووزة البسو يا شيخه حرام عليكي
الما: يلا بقى اطلعي لابوكي و خليني اغير لاخوكي
سارة: منك الله يا شيخه
قالت كدا و طلعت تجري
الما: دا الى كنت بعملو في امي بيطلع عليا بقى
احمد: مامي لبسيني بقي
الما: انت سكر و جمييل مش ذي العقربه التاني قالت كدا و بدأت تلبسو و نزلت بيه تحت
يعقوب: ممكن توصليهم انتي يا حبيبتي عشان انا متأخر جداا على الشغل
الما: ماشي بس مين هيوصلنا
يعقوب: اركبوا تاكسي
الما: ماشي
اخدت الما سارة و احمد و ودتهم المدرسه
احمد: ماما تعالى وصلينا الفصل
الما: ليه يا حبيبي
احمد: عشان صحابي يعرفوا ان مامتي مزززة
الما: ايه دا يا احمد دا انت المفروض تغير على اهل بيتك يا اخي
احمد: تعالى بس
الما: ماشي هاجي معاك وامري للله قالت كدا و مسكت ايديهم و طلت بيهم الفصل
الما: هي فين المس
طفل رد: المس لسه مردتش يا ميس
احمد: شوفوا بقى دي ماما
وحد رد: واو. امك مززة ياض يا احمد
احمد بغرور: عارف عارف
الما: اييه دا نهاررك اسود با احمد دا بيعاكسني قدامك عاادي كداا
احمد: اه يا ماما فيها ايه يعني في الوقت دا دخلت ميس هناء
هناء: مين حضرتك
الما: انا مامت احمد و سارة
هناء: كويس انك جيت بقى
الما: ليه ايه الى حصل
هناء: بنتك المحترمه دي بتقل ادبها علي المدرسين و اسلوبها زبااله جداا
سارة: دا كل الى قالتو دا يا مامي كدب ظي وحدة مخرمه و مهويه
هناء: شايفه قلت ادبها
الما: بنت احترمي نفسك عيب كداا
سارة: يا شيخه اتوكسي قالت كدا و راخت قاعدت في الدسك
الما: احم بعتذر ليك على قلت ادبها دي
هناء: حاولي تتصرفي معاها لان كدا مش، هينفع و هنتر نرفدها من المدرسه
الما: تمام دا رقمي لو حصل منها اي حاجه رني عليا
هناء: تماام
روحت الما على البيت و بدأت تنظف البيت بعد شويه لقت تلفونها بيرن
الما: اوووف بقى مين بيررن دلوقتي مسك الفون و لقتها مس هناء
الما: الو يا مس هناء
هناء: تعاالى فوراا شوفي بنتك
الما: تمام انا جايه حالا قالت كدا و لبست و طلعت تجري
بعد شويه وصلت الما عند المدرسه
الما: خير يا مس هنااء
هناء: تعالى شوفي بنتك مقدياها غراام مع زميلها في المدرسه
الما: نعمم انا استحاله بنتي تعمل كداا
هناء: اهي عندك اسأليها
الما: قال يا سارة يا حبيبتي الكلام دا حصل
سارة: اه هو بعتلي. ورقه فا روحت انا بعتلوا ورقه
الما: اسفه يا مس هناء انا هربيها البنت ال مش محترمه دي عن اذنك قالت كد و اخدت احمد و سارة مشيت
الما: انتي يا بت يالي مش محترمه انتي مش هتتربي خالص كداا
سارة: وانااا عملت ايه يعني
الما: لا معملتيش حاجه خاالص و انت يا سي احمد مشفتش اختك و هي بتبعت ورق كداا
احمد: لا شوفتها
الما: لما انت شفتها مزعقتش فيها لييه
احمد: خليها تعيش حياتها يا ماميتو
الما: انا هنشللل منكم يلا بقى كل واحد يخش الحمام يغسل اسنانو و يدخل يناام
احمد: احنا مش هناام دلووقي بس هاا
الما: لأ بقى دا انتو مبتجوش غير بالعين الحمرا قالت كدا و شالتهم و لقحتهم في الاوضه
و دخلت هي اوضتها و راحت في نوووم عميييق
تاني يوم صحيت الما من النوم على صوت مامتها
سارة: قوومي يا بتت عشاان تاكلي
الما: ايه دا انا فيين و فين احمد و سارة اولادي يالهووي روحتو فين يا ضنايه
سارة: يخيبك يا بت اولادك ميين قومي كدا مش كنتي جيه جعاانه من الجامعه تعالى انا خلصت الاكل
الما: لا معلش، كدا انا بقاالي كام ساعه نايمه
سارة: امم ساعتين تقريبا
الما: نعممم مش اربع اياام
سارة: اربع ايام ايه يا بت يا مخبوله انتي يلاا قومي عشان تاكل الاكل هيبرد الله
الما قامت و راحت قعدت على السفرة
سارة: العريس الى قولتلك عليه جي بكرا بأذن الله
الما: قواام كدا ماشي انا داخله اناام بقى
سارة: يووو دا انتي لسه صاحيه يا بتت
الما: نعساانه قوي يا ماما مش، عارفه ايه النعس المفاجأ دا
سارة: حااضر يا اخر صبري ادخلى اتخمدي
الما: تشكري يا ست الكل
دخلت الما عشان تنام
تاني يوم دخلت سارة عليها الاوضه
سارة: قوومي يا بت يلا
الما: لليه يا ماما ما تسيبيني مخموده
سارة: قومي يا شيخه اتاخرتي على الجامعه
الما: يالهووي انا مرحتش بقالي تالت ايام
سارة: تلت ايامم اييه دا انتي لسه جي امباررح
الما: اه صح خلاص ماشي انا هطلع وراكي
قالت كدا و دخلت الحمام اخدت شاور. طلعت لبست فستان اسود بسيط و شيك وراحت الجامعه قابلت صحبتها سمر
سمر: ايه يا حيوانه بقالك يوم مكلمتنيش،
الما: معلش كنت نايمه الايام كلها المهم
سمر: اايه
الما حكتلها على المغامرة الى رحتها بسبب الساعه
سمر: اسكوتي يا سمر يا حبيبتي قال مغامرة قال بسبب الساعه
الما: كنت عارفه انك مش هتصدقيني
جه اسر عليهم
اسر: ايه يا بنت يا الماا ليكي وحشه
الما بحب: و انت اكتر يا ايسو
اسر: من قلبك الكلام دا
الما: طبعااا ياض امالل
سمر: اجبلكم شجرة لمون
الما: لا يختي هو بيحب التفاح
اسر: ايه دا عرفتي ازاي
الما: عيب عليك دا انا الما برضك
فضلو قاعدين يهزرو و يضحكو و طبعا هربو من المحاضرات
روحت الما على بيتها و راحت في نوم عمييق
دخلت سارة عليها الاوضه
سارة: لولووووللي قومي يا بنت العريس هلى وصول اخيرااا هجوزك و اخلص منك
الما: يوووو بقى يا ماما اطلعي وانا جي وراكي و بطلي الزغريط دا محسساني اني عنست
سارة: يووو انا غلطاانه اني فرحاانه بيكي انا طالعه
و فعلا طلعت سارة و قامت الما لبست فستان احمر شيك جدااا و طلعت براا
خبط الباب
سارة: قومي يا بت افتحي الباب
الما: مااشي
قالت كدا وراحت فتحت الباب
الما: احم اتفضلوا
و فعلا دخلوا كلهم
ساميرة: معلش العريس جي وراناا دلوقتي بس بيجيب حاجه
سارة: لا عادي
و بعد شويه جه اسر و خبط على الباب قام جلال ابو الما و فتح الباب
جلال: اتفضل يا ابني،
اسر: شكراا يا ععمي
دخل اسر و قعد معاهم
الما: نعممم اسر.
سارة: اه انتي تعرفي ولا ايه
الما: ها لا قصدي اه معايه في الجامعه
جلال: طب تعالو نسيب العرسان وحديهم شويه
قامو كلهم و سابو اسر و الما مع بعضيهم
الما: هو انت بقى مايكل و بلتو و مهران و يعقووب
اسر: نعمم ميين الناس دي
الما: لا متحطش في بالك
اسر: تعرفي اني بحبك من زمااان
الما: احم لا بصراحه معرفش
اسر: تديكي عرفتي
الما:احم وانا كمان كنت ب ب بحبك من زماان
اسر: بججد
الما: اه بجد