حورية البحر وقعت فى جب بشري

بقلم الكاتبة المبدعه والمتميزة مروة محمد 

البارت الاول

بتبدا قصتنا في مطار القاهره 

كان داخل تلات شباب شكلهم غريب و بيضحكو و يتكالمو بصوت عالي  وقفهم واحد من الظباط 

قال شب منهم ....ايدك يسطا لتوحشك

الظابط بغضب شور للظباط وقال...امسكوه 

رد الشب التاني و هو بيبعد الظابط ...قالك ايدك لتوحشك

و بعدين قرب بطلنا و قلع النداره وبص في عين الظابط و نيمه مغناطيسي وقال ... انا حازم عمر ابن عمر فؤاد وزير الخارجية و دول صحابي 

رد الظابط ب ارتباك...آسفين يا فندم اتفضل اتفضل

مشيو التلاته و قال عبقرينو...شكرا يا زعيم مكنتش عارف هنعمل ايه من غيرك

حمزه ب برود....كنت هتسجن يا شاطر انت و هو

و بعدين دخالو يختمو الجوزات 

و قال ظابط الجوزات ب تعجب.... هو انت بنت ولا ولد اصل دي بيانات بنت و اللي قدامي ولد

رد عبقرينو بضحك... يعني حضرتك دا منظر بنت دي ارجل مني

ضربته سوكا في كتفه و قالت ... ايوه بنت ليك شوق في حاجه انا حره البس اللي اعوزه  


وبعد ما ختم الجوزات قال عبقرينو ... دا منظر بنت بزمتك


جريت وراه سوكا وهي بتقول.... لو كنت راجل اقف وانا هعرفك مين الراجل فينا


حمزه بزعيق...بس يا حيوان منك ليه كفايه لعب عيال الطياره هتطلع


عبقرينو..صرحه كده يا زعيم انا مش جاي معاكم انا هروح لبنان افرفش عن نفسي


وقالت سوكا ...و انا صرحه قرفت من معرفتكم عايزه ارتاح من اشكالكم دي شويه سلام


و مشيت بسرعه


حمزه ب برود في داهيه انتو الاتنين و لبس ندارته 

عبقرينو ...هتروح فين يا زعيم 


حمزه بتنهيده... هروح الجزيره


عبقرينو ....تاني مش بتزهق من الجزيره دي


حمزه ب برود..لا 


و مشي و ساب عبقرينو و طلع الطياره

            

 و بعد شويه وصل الفندق و غير هدومه ونام 


و لما صحي راح يتمشي علي البحر و كان عايز يتاجر مركب لكن صاحب المركب رفض 


وقال حمزه ... طب بص انا بعمل سحر تحب تشوف


قال صاحب المركب ..ماشي نشوف


و بدا حمزه يعمل خدع سحريه و خدع صاحب المركب و نيمه مغناطيسي و اخد المركب و مشي و شاور ل صاحب المركب وقال...سلام يا مغفل


و بعد شويه كان في نص البحر و بيصتاد سمك

     

و في مكان تاني في عمق البحر كانت في حوريه جميله جدا و صاحبتها و قالت الحوريه...لان اتأخر لا تخبري أحد بغيابي 

قالت صاحبتها ميدورا...لكن اذا عرف الملك سيعاقبك 


الحوريه ...لن يعرف أحد 


و طلعت تسبح لسطح البحر و كانت سعيده جدا انها شايفه الشمس و المنظر حواليها و كانت شايفه حمزه و هو بيصتاد و قفت تتفرج عليه من ورا الصخور


و بعدين قامت عاصفه شديده جدا و وقعت حمزه من علي المركب و كان بيغرق 


شافته الحوريه و هو بيحاول يخرج من الميه و بعدين بدأ يدوخ و كان هيغرق رحت ليه بسرعه و طلعته من البحر و حولت تفوقه و لما بدأ يفوق ابتسمت ليه..لا اعرف من انت لكن أشعر أن هناك رابط بينا أو علاقه قديمه 

 وسابته و نزلت البحر و كان درعها اتجرح و هي بتنقظه


و لقيته أحد المركب و رجعته الفندق 

 

ام عند الحوريه كان عرف الملك بغيبها و كان في انتظارها 


و لما وصلت سألها الملك... اين كنتي أيتها الأميره لارين


قالت الحوريه كنت اسبح ب القرب جلاله الملك 


قال الملك... الم امنعك من الخروج من القصر


قالت لارين... نعم جلالتك


قال الملك ... و أخبرني جنودي انك كنتي عند السطح لماذا ذهبتي الي هناك


لارين ... كنت اريد ان أشاهد السماء


الملك ... اذن عصيتي اوامري مجددا

البارت الثانى


قال الوزير... هذا يستوجب العقاب يا مولاي


الملك.... اجل ساحكم عليكي ان تسجني في السجن


قالت صاحبت الحوريه ميدورا... لكن يا مولاي انها الاميره لا يجوز سجنها و هي كذلك مصابه و تحتاج العلاج  سوف تموت 


الملك ... لا يهمني أخطأت و يجب أن تحاسب و إن كان علي أصبتها أحضروا لها الطبيب


لارين ....سوف اذهب أمر مولاي


واخدوها السجن و كانت تعبانه جدا و دايخه

قال الكاهن بصوت منخفض...لقد ارتبط مصيرك بذالك البشري الذي سقط دمك عليه ايتها الاميره أن أصيب ب مكروه سوف يصيبك مثله

 

أما عند حمزه كان  نائم في الفندق و الدكتور علق ليه محلول 

     

أما في البحر 


قال الوزير بخبس....لقد سمعت الكاهن يقول إن مصير الاميره أصبح مرتبط بشخص بشري سقط دمها عليه عندما كانت تسبح علي السطح ....و ايضا هي مسجونه ومثاله الان


الملك....أجل ماذا تقصد بهذه الكلام


الوزير ....لا شئ يا مولاي كنت اخبرك فقط عسا يفيدك هذه الخبر و يفيد اميرتنا الجميله ميدوسا


الملك....اتقصد أن اقتل الاميره لكن هذه محرم


الوزير....لا يا مولاي ليس الاميره


الملك...تقصد ذالك البشري صحيح


الوزير ....أجل يا مولاي ولأن يصاب أحد بمكروه أو يقع في تلك الخطية المحرمه


الملك ...أجل يا وزيري لكن كيف سوف نصل الي ذالك البشري


الوزير بمكر...أصدر الأمر لقتله فقط يا مولاي و اترك الباقي علي


الملك ....حسنا امرك بقتل ذالك البشري


الوزير....إذن سوف اذهب اللي الكاهن و أحضره


الملك...ما دخل الكاهن بهذه الأمر


الوزير...كي تأمره ب معرفه مكان ذالك البشري في البلوره السحريه


وفعلا راح الوزير بعت جنوده يجيبو الكاهن 


ولما جه أمره الملك يعرف مكانه لكن هو كان رافض 


و بعدين تهديد ليه ب الموت قال ليهم علي المنطقه اللي هو فيها


وقال...اسف يا مولاي لكن لم أعرف مكانه تحديدا يبدو أن هناك تعويزه سحريه  يحميه


الملك ...حسنا اذهب من هنا 

وبص للوزير وقال ارسل جنودك ليحضروه


وفعلا بعت الوزير جنوده يجيبو


أما عند ميدورا صاحبه الحوريه راح ليه الكاهن و قلها اللي حصل معاه


وراحت هي بسرعه ل الاميره لارين وقالت ليه كل اللي حصل و اللي قاله الكاهن عن البشري


وقالت ...يجب أن نحمي ذالك البشري ايتها الاميره


الاميره لارين....لكن كيف 


ميدورا....لقد أحضرت المفتاح سوف اذهب ل اشغل الحرس و اهربي انتي من هنا


لارين ....حسنا اذهبي


وفعلا هربت من السجن


و بدأت تسبح لحد ما وصلت للسطح و ماكنتش عارفه تمشي كويس و كانت في حاجه بتشدها ناحيت حمزه لان نزل علي قميصه دم منها لما اتجرحت 


وفعلا وصلت للفندق و دخالت اوضه حمزه و بدأت تدور علي القميص لكن لما شافت المكان كان كله حاجات غريبه بنسبه ليها و بدأت تلعب وتكسر كل حاجه و قاعدت و اكلت الاكل كله


وفي الصبح صحي حمزه لقي كل حاجه مكركبه  و الاكل واقع علي الارض شك أن في حرامي و مسك عصايه و بدا يدور عليه 

و بعدين لقي بنت نايمه علي الكنبه و لما قرب منها زقته بقوه طيرته علي الارض

لكن قام و مسكها من ورا ضهرها و كتفها


قال حمزه... انتي مين بتعملي ايه هنا


و هي مش فاهمه حاجه


و اخد حمزه شويه صور ليها عشان لو حولت تهرب 


و اتصل ب الشرطه وقال......في شخص في غرفتي عايز ابلغ عنه


 وبعد شويه وصلو و اخدوها لكن هي كانت قاعده تلعب و مش مهتمه بحاجه 


صعبت علي حمزه راح قال ... انا مش عايز ابلغ خلاص


و اخدها وقال ....انتي مين ........فين بيتك


و هي مش بترد


قال حمزه لنفسه ...اكيد دي عبيطه

واخدها جاب ليها هدوم و مكانتش عارفه تلبسها


 وبعدين اخدها مطعم بس هي مكانتش عارفه تاكل و بتاكل بطريقه غريبه 


قال حمزه... مش كده مش بايدك 


و بداء يأكلها 


و طلع من المطعم و مشيو وهي كانت ماشيه بطريقه غريبه و كل ما تشوف حاجه تبرق و تنبهر بيها


بعدين وصلو الفندق


وقال ...انتي هتنامي هنا ....و شاور علي الكنبه


و بعدين جاب ليها اكل و شغل التلفزيون 

و قلها .......أنا هدخل انام و انتي لما تخلصي داخلي الاكل جوه و أطفئ التلفزيون


هزت راسها بابتسامه غريبه و هي مش عارفه بيقول ايه


وفي الصبح 

صحي حمزه لقيها لسه قاعده مكانها قدام التلفزيون و بتاكل فشار


قال ...انتي لسه صاحيه البسي طيب عشان نزلين


واخدها ونزل الشارع و كانو بيتمشو


قال حمزه...انتي فين اهلك


وهي مبتسمه و مش بترد


قال حمزه ...أنا كنت عايز اسعدك توصلي ل اهلك قبل ما ارجع انا طيارتي في الليل


قال حمزه ... استني هنا هرجع بسرعه


و راح يجيب ايس كريم


و في الطريق قابلهم رجالت صاحب المركب و كانو عايزين يقتلوه 


اخدها و جري وكان بيحول يحميها لكن هي اللي كانت بتحميه منهم 


و في واحد من الرجاله وجه سلا*حه نحيت حمزه 


لكن هي وقفت اخدت الطلقه بداله و اتصا*بت في رجلها


بس الغريب أن حمزه هو اللي كان حاسس ب الأ*لم كان هو اللي اتصا*ب


 اخدها المستشفي و بداو يعالجوها و حمزه كان معاها مش بيفرقها 


و في الليل وصل المستشفي ناس كانت بتدور علي حمزه 


شافهم حمزه راح قرب من الحوريه وقال ....لازم اهرب من هنا بأي يا جميل


ابتسمت الحوريه ليه بعد ما مشي


وقامت تضر*ب فيهم 


البارت الثالث


أما عند حمزه كان وصل المطار وطلع في الطياره و هو سرحان في البنت المجنونه اللي شركته في مكانه الخاص و افتكر ذكرياته معاها

            

وبعد ساعات وصل حمزه البيت ولما فتح لقي إخوته في البيت


قال ....اهلا يا عصابه ....وصلتو امتي


عبقرينو ..امبارح يا زعيم اتاخرت ليه بقي مش معادنا كان امبارح


حمزه وهو ماسك عبقرينو من هدمه ...مش دي بجامتي يلا 


عبقرينو...يا عم أنا و انت واحد ولا ايه 


سوكا ...بتزوغ ليه يا زعيم اتاخرت ليه


حمزه ...مش بزوغ ....أنا داخل انام


سوكا ...مش قولتك بيزوغ


عبقرينو..اه والله ياختي بيعمل اللي علي كيفه كان مفيش وراه حد


سوكا ....صح والله ياختي جوز عاق


حمزه .رما عليهم المخده وقال..اخرسي منك ليه 


عبقرينو بصوت أنثوي  و هو بيمثل الزعل....شفتي ياختي دا بيضربني كمان ....طب والله ل اشتكيك ل حماتي 


سوكا .....اخلعيه يا بت


حمزه....والله انتو مجانين

وطلع نام هو و إخوته


‌في الصبح صحي الكل علي صوت خبط عالي علي الباب


نزل عبقرينو جري وفتح الباب 


و صفر 🎶وقال....ايه القمر ده 


حمزه من وراه ....مين


عبقرينو....صروخ هربان من الجيش و جاي عندنا


و هي اول ما سمعت صوت حمزه راحت اتخبت وراه


سوكا و هي بتفرك عينها .....كان لازم اعرف انها تبعك


قالت سوكا... انت كل شويه تجيب لعبه جديد يا زعيم


عبقرينو ... لا بس المره دي حلوه اووووووي غير كل مره 


و مد ايده ل الحوريه و قال ... ازيك انا عبقرينو


و سوكا قالت..انتي مين

بس هي كانت متخبيه وراء حمزه و مش بترد


اخدها حمزه و قعدها و قال ... دول اخوتي متخافيش دا عبقرينو  مهندس برمجيات و دي سوكه علي الله حكايتها المفروض هتكون محاميه هي لسه سنه اوله


عبقرينو بفخر ... انا عبقرينو وانتي


حمزه ...هي مش بتعرف تتكلم 


لارين....بس يا غبي


قال حمزه بدهشه.....غبي أنا غبي .....انتي مش خرصه بتكلمي ازاي


لارين شورت علي التلفزيون وقالت..... اتعلمت من ده انا مش حرصه


بص ليه حمزه ب إعجاب وقال في سره ....الله دي ذكي اوي اتعلمت بسرعه البرق


عبقرينو .....انتي اسمك ايه يا جميل


الحوريه ...معنديش اسم اختار ليا اسم 


عبقرينو....ماشي ......ايه رايك في فريده عشان انتي مختلفه و فيكي حاجه فريده كده


هزت راسها ب نفي


عبقرينو...طب ايه رايك في مليكه ملك ملاك حاجه كده


هزت راسها ب نفي

عبقرينو.....طب أثيل دعاء شروق طيب 


و هي برضو مش عجبها حاجه و هزت راسها ب نفي


لارين شورت علي حمزه وقال....اختار ليا انت يا زعيم


حمزه.... ماشي ايه رايك اسميكي مايوره 


سوكا...يوه مايوره تاني انسها يسطا


حمزه ب ابتسامه...عجبك الاسم


لارين..ايو اووي


حمزه ...تعرفي يعني ايه

البارت الرابع


هزت راسها ب نفي


حمزه..... يعني الطاووس الأبيض ب اللاتيني


مايوره... يعني ايه طاووس


حمزه شغل ليه الموبيل وقال... هو ده


مايوره ب انبهار...حلو اوي 


عبقرينو ....انتي فين اهلك من اي بلد 


مايوره...مش عندي اهل انا لوحدي


عبقرينو...طب بلدك ايه


مايوره....مش عارفه


حمزه ....طب انتي اتولدتي فين طفولتك كانت فين


مايوره....مش عارفه انا مكنتش صغيره


عبقرينو...دي اكيد فاقده الذاكره


سوكا....الله جيبلنا واحده متشرده يا زعيم يا حلوات مجايبك


حمزه بص ل مايوره بحب....خاليكي معنا احنا هنكون اهلك


ابتسمت الحوريه و حضنت حمزه


حمزه... تعالي اوريكي أوضتك 


عبقرينو ...طب تعالو كلو الأول 


وقعد الكل يكل و مايوره كانت بتاكل بطريقه غريبه


قال حمزه....اصلها متعرفش الاكل ده مش متعوده عليه


وبدا يأكلها ب ايده


 و بعدين دخلو ينامو 


بس حمزه مكانش عارف ينام و كان سامع أصوات في دماغه  مكانش عارف هي ايه كلام غريب مش راكب علي بعضه 


عدات الايام و الأسابيع 

مفيش حاجه جديد غير علاقته حمزه ب الحوريه لارين بتطور كل يوم عن اللي قبله لدرجه انها بقيت أقرب حد ليه 


و في ليله من الليالي كان ماشي حمزه مع لارين علي كرنيش النيل و كان باياكل غزل البنات 


قالت الحوريه .....هو ايه البتاع المسكر 


حمزه بضحك....ده شعر بنات 


لارين بصدمه ....شعر انتو بتاكلو شعر


حمزه....بهزر معاكي يا غبيه ده اسمه غزل بنات بيتعمل من السكر


لارين ...اه ..................بقولك ايه هو لو حد طلع مخبي عنك سر هتعمل ايه معاه


حمزه ...علي حسب السر يخصني ولا لا


لارين....اه يخصك هتعمل ايه


حمزه ....انا مش بحب الكدب ولا أن حد يخبئ عني حاجه ....بس معتقدش أن تصرفي في وقتها هيعجب حد


لارين .....ليه كل ده ما ممكن يكون عشان مصلحتك 


حمزه....مصلحتي أنا ادرا بيها .....بس قولي انتي بتسالي ليه هو انتي مخبي عني حاجه 


لارين ب ارتباك...ايه لا طبعا اخبي ايه و انا فقده الذاكره اصلا


حمزه ....مفتكرتيش اي حاجه خالص 


لارين....لا


حمزه ...احنا لازم نغير الدكتور أو نغير العلاج


لارين ......هو  انت لسه بتجيك كوابيس


حمزه....بتغيري الموضوع ماشي تمام..........علي العموم الكوابيس لسه بتيجي مش عارف سببها حاجات غريبه و مش طبيعيه 


لارين....مش هتقولي برضو بتحلم ب ايه


حمزه وهو بيفرك في راسه....صراحه خايف تضحكي عليا


لارين....متخافش سرك في بير


حمزه ....طيب بحلم ب ناس عايشين تحت البحر و في اميره ضائعه 


لارين ب ارتباك...ايه تاني كمال


حمزه...كفايه كده 


قعدو يتكلمو شويه وبعدين رجعو البيت و دخلو ينامو


بس حمزه كان مش عارف ينام من الاصوات اللي بيسمعها  و الكوابيس اللي بتجيه كان بيحلم ب ملك عالم الحوريات و لارين كمان كانت بتحلم بطفل صغير و هي بتنقظه من الغرق

*****

نروح البحر عند الملك اللي قال....كيف يمر كل هذه الوقت ولم تحضروهم لي 


راس الجنود بخوف....نعتذر يا مولاي لكن ليس لهم أسر في ذلك المكان 


الوزير بخبس..اهدا يا مولاي سوف اذهب و أحضر الكاهن بنفسي كي نعرف مكانهم


الملك...حسنا اذهب


و بعد شويه و صل الوزير و معاه الكاهن اللي كان مهدده ب السيف 


قال الملك..إذا ايها الكاهن اريد معرفه مكان الاميره لارين وذاك البشري الآن ولا قتلتك


وغرس الوزير السيف في كتف الكاهن


وقال...هذه البدايه اخبرني اين هما ولا قتلتك


خاف الكاهن علي حياته و طلع البلوره السحريه و قلهم علي مكانهم ب الظبط


قال الملك و هو بيشور ل قائد الحرس .....اذهب و أحضر هم لي حالا


و كانت وقفه ميدوره صاحبه الاميره عند الباب و سمعت كل حاجه 

و بعتت اشاره دماغيه ل لارين تعرفها ب كل اللي حصل

تاني يوم صحيت لارين مفزوعه بعد ما وصلت ليها أشارت صاحبتها

وصرخت وقالت .....حمزه........... حمزه اصحي دول جيين يقتلوك عرف مكانا


حمزه بخضه....في أيه في أيه


لارين....جايين يقتلونا لازم نمشي


حمزه في نفسه .....دا اكيد صاحب المركب بس هو مجنون لدرجه انه جاي من بلده لغيت هنا يدور عليا


و كان طلع علي صوتها عبقرينو و سوكا 


قالت سوكا .....في أيه البيت ولع


لارين ....جايين يقتلونا


عبقرينو بصدمه....مين جاي يقتلنا


حمزه ....اجهزو بسرعه و انا هفهمكم بعدين المهم نمشي دلوقت 


طلع الكل علي اوضهم غيرو و نزلوا بسرعه ركبو العربيه 


قالت لارين ....روح عند البحر يا حمزه


حمزه بتعجب....البحر ليه هنعمل ايه هناك


لارين .....في حد هيسعدنا هناك 


سمع حمزه كلامها و طلع علي البحر 


بس كان ماشي ورهم حرس الملك اللي شفوهم و هما طالعين من البيت وكانو ماشيين وارهم 


و اول ما نزلو من العربيه حوطوهم من كل الجهات 


وقال قائد الحرس....لقد جئت من اجلك يا اميره سوف تأتي معي الان انتي و هذه البشري


لارين...لن اذهب مع مجرم مثلك اذهب من هنا 


قائد الحرس.....إذا سوف اقتله


لارين....لن أسمح لك ب أن تمس شعره منه


و وجه ايده نحيت حمزه اللي كان واقف مصدوم و طلع منها ليزر بس لارين وقته زقته وقالت ....اتخبو ورا الصخر


وطلعت من أيدها ليزر و ضربت قائد الحرس بس مكنتش قادره عليه في الوقت ده طلعت ميدوره صاحبتها و بدات تضرب معاها 

و بدات معركه قويه بينهم 

وبعد شويه قدرو يتغلبو عليهم ومشي قائد الحرس و الجنود من عندهم بسرعه


كل ده كان تحت انظار حمزه و إخوته اللي كانو مصدمين صدمه عمرهم 


قالت ميدوره...... أخبرتك أن تذهبي من هنا لماذا لم تذهبي


لارين....اين كنت سأذهب و هم يعرفون في كل مره اين انا


ميدورا بعصبيه....لهذه ذهبتي للبحر كي تكوني صيدا سهل لهم


لارين....جت اطلب مساعدتك صديقتي


عبقرينو بصدمه......هو دا الكاميرا الخفيه صح ولا مقلب قولي أن هو مقلب

البارت الخامس

ردت ميدوره ....ماذا يقول هذا الكائن البشري 


عبقرينو بصوت عالي....هي بتقول ايه البتاعه دي انا مش فاهم حاجه


لارين.... اهدا هشرح ليك كل حاجه ثانيه بس


وحطته راسها علي رأس ميدوره و قالت......أن هذه لغتهم انسخيه صديقتي


و فعلا نسخت لغه البشر من دماغ لارين

و كل ده تحت صدمه حمزه اللي واقف مش فاهم حاجه نهاي و فاكر أنه بيحلم بسبب الاصوات اللي دايما كان بسمعها في دماغه و كمان الاحلام الغريبه اللي بقيت ملزمه من. وقت ما لارين دخالت حياته


قربت لارين من حمزه وقالت....هقولك كل حاجه 


و بدات تحكي عن كل اللي حصل معاها من وقت ما طلعت علي سطح البحر و غرق المركب و عمها و محولات قتلهم و اللي قاله الكاهن 


قاطعتها سوكا ......طيب احنا مالنا 


ميدورا ...هما عايزين يقتلو الاميره


عبقرينو....سهله نمشي من البلد خالص نروح اي حته بعيد عنهم


ميدورا بعصبيه....انت غبي بتقولك عايزين يقتلوها


عبقرينو....انتي اللي غبيه بقولك هنمشي و نسيب البلد كلها احنا مالنا و مال الاميره و هي مين اصلا


ميدورا شورت علي لارين وقالت.....هي دي اميره عالم  الحوريات 


سوكا...و احنا مالنا ما يقتولوها 


عبقرينو بص ل سوكا بغضب....و قال نروح مكان بعيد محدش يعرفنا فيه


لارين...هيعرف مكانه من البلوره السحريه يعني اي مكان هيروح ليه هيعرفه


سوكا....ايه المطلوب منا دلوقت


ميدورا ....ولا حاجه نلاقي حل نحمي بيه حمزه 


سوكا....و انتي شاغلك سلامه حمزه قوي كده ليه


لارين و هي بتبص ل عيون حمزه....لأن مصيري ارتبط بيه اي حاجه هتحصل معاه هيجرا ليا زيها بالظبط


عبقرينو...انا مش فاهم اي حاجه و ازاي مصيره ارتبط بيكي و ليه الملك عايز يقتلك 


ميدورا.....بين لارين و حمزه رابطه دم في اسطوره قديمه بتقول أن لو لمس دم حوريه  اي كائن تاني بيكون بينهم الرابط ده و حياته و حيات الكائن ده بترتبط ب بعض يعني لو هو مات هي هتموت و العكس 


عبقرينو....طيب عايز يقتله ليه 


ميدورا....لأن هي اميره عالم الحوريات و ولي العهد


عبقرينو....طيب ازاي عايز يقتل بنته مقتلهاش هي ليه


ميدورا....هو عمها و وصي عليها لحد ما تكون في سن مناسب للحكم و هيفضل الملك لحد ما يعدي علي لارين 22قمر احمر و بعدها هتكون الملكه .....و مقتلهاش لأن قتل الحوريه محرم و خطيا و اي شخص يقتل حوريه بيتسجن في سجن البلور الاخضر


سوكا....طيب برضو المفروض نعمل ايه 


ميدورا..لازم نحمي حمزه لحد ما لارين تكون الملكه لأن في وقتها الملك مش هيقدر ياذيها و هتقدر تحرره من رابط الدم


عبقرينو...و امتي هتكون الملكه امتي هيظهر القمر الأحمر ده


ميدورا... في الشهر ده بس مش عارفه اي يوم و لحد ما نعرف المعاد لازم حمزه يختفي من هنا


سوكا....و هنعرف اليوم ده امتي


ميدورا...مش هقدر احدد اليوم بظبط لسه موصلتش لقدره دي


لارين .....انا عارفه مين يقدر يساعدنا 


سوكا...طيب اشطا يسطا احنا هنطير من هنا و انتي اتصرفي علي راحتك و احنا هنقدر نحمي حمزه من اي حاجه......و بصت لحمزه و قالت.....يالا يا حمزه ده مش موضوعنا


ميدورا ....مش هينفع لأن قوه لارين بقيت في حمزه لو هو بعيد هتكون هي ضعيفه


قال حمزه....أمشي انتي و عبقرينو ......و بص ل عيون لارين وقال...انا هسعدك 


سوكا بغضب.....انت مجنون دول هيقتلوك


حمزه و هو لسه مركز في عيون لارين قال....هي انقظت حياتي اكتر من مره لازم أسعدها لحد ما تكون الملكه و نفك رابط الدم


عبقرينو .....و انا مش هسيبك انا هاجي معاك

لارين وهي عينها بتدمع ....شكرا .....ميدورا لازم نخبيهم دلوقت


ميدورا...اكتر مكان امان البحر مستحيل يخطر علي بال حد أن هما هناك و كمان اعونا كتير هناك


عبقرينو ..ازاي يا ذكي هنتخبه في البحر


ميدورا ....سيبها عليا 

و نزلت البحر و بعد شويه رجعت و معاها اساور 


و قالت ....دي اساور مصنوعه من فتات حجر القمر الأحمر.......هتخليكم تتحولو ل حوريات طول ما انتو لبسينهم 


و فعلا لبسو الاساور و نزلوا البحر 


و لما وصلو تحت الميه قالت لارين ل ميدورا ....سوف اذهب ل اريس علميهم لغتنا لربما احتجنا أن نبقا هنا بعض الوقت ........هم في امنتك


ابتسمت ليه ميدورا و بعدين مشيت 


سأل حمزه ....هي مايوره راحت فين 


ميدورا ب استفهام...مايوره


حمزه .....اقصد الحوريه قصدي لارين 


ميدورا ....اسمها سمو الاميره لارين و مش مسموح ل عامت الشعب أن هما يندهوها ب اسمها....و صح راحت ل اريس


حمزه...عامت الشعب!مش مهم مين اريس


ميدورا....هو تلميذ الكاهن و كمان بيحب لارين من وقت طويل 


حمزه ....هي راحت عنده ليه


ميدورا ....هو هيساعدنا نعرف معاد ظهور القمر....يلا اعلمك لغتنا 


عبقرينو....ازاي يا ذكيه هتعلميني


مردتش عليه ميدورا و بدأت تعلمهم شويه كلمات

****

و بعد شويه عند لارين كانت وصلت كهف الكاهن و لما دخالت


قال اريس....مرحبا بكي سمو الاميره لماذا  عدتي الي هنا الم تهربي


لارين.....احتاج مساعدتك يا اريس انا وقعه في ورطه


اريس....حسنا ماذا تردين 


لارين....تعال معي سوف اخبرك في الطريق


و اخدته و راحت المكان اللي متخبي فيه ميدورا و حمزه 



و لما وصلت وقعت علي نفسه من الضحك لما لقيت ميدورا بتقول ..... (رذيل)يعني ذكي أو عبقري ....و(صفيق)يعني قوي


و عبقرينو بيكتب ورها


عبقرينو....يعني أنا اسمي بلغه الحوريات يعني(رذيل) صح


ميدورا.....صح بظبت كده 


عبقرينو....في كلام تاني يعني ذكي أو عبقري



ميدورا بثقه....ايوه كتير اوي في (ارعن و احمق و اهوج)


و لسه تاني كتير


عبقرينو و هو بيكتب .....ارعن ...احمق.....اهوج....كملي كملي انا معاكي


ميدورا لسه هتكمل لقيت لارين مسكها من قفها و بتقول......دي الامانه ماشي


ميدورا بخوف....كنت امزح يا مولاتي


لارين....سوف اعقابك لاحقاً

وقررت من عبقرينو و فردت أيدها و نفخت في ودنه هو سوكا 


سوكا بعصبيه....ايه اللي انتي بتعمليه ده


لارين .....اعلمك لغتنا هل أعجبتك


عبقرينو ....ايه ده دا انا فاهم كلامك ازاي


لارين....أنه قدرات خاصه ب الحوريات 


عبقرينو....يعني انتي بتشتميني يا حيوانه و بتقولي بعلمك


و مسك حجر و جري ورا ميدورا


ميدورا....اعتذر منك يا صديقي كنت امزح


عبقرينو...هوريكي المزاح علي حق


و قربت لارين من حمزه و قالت...ممكن تقرب 


ولما قرب ليها عملت معاه زاي عبقرينو و سوكا


قاطعهم اريس.....من هولاء انا لا اعرفهم و لماذا يتحدثون هكذا 


لارين ...أنهم البشر الذي أخبرتك عنهم في الطريق


اريس ...أها....حسنا يجب أن نذهب من هنا لان حرس الملك يمكنهم ايجدكم هنا


ميدورا...الي اين سنذهب اذا


اريس....الي قصر الملك


الكل في صوت واحد....قصر الملك


لارين...هل جننت نحن نريد الهرب منهم


اريس ب برود....لن يشك أحد ب أنهم بشر لو كانو في القصر لأن غير مسموح بدخول غير الحوريات


ميدورا...إذا يا ذكي و الاميره كيف ستدخال و الحرس يبحث عنها


اريس ....ب اساور حجر القمر هي تغير الشكل ايضا 


و بعد شويه راحو القصر و وفقهم واحد من الحرس عن الباب و سأل..... من انتم 


ردات ميدورا....أنهم الخدم الجدد طلبهم الملكه الام


الحرس...حسنا حضرات الوصيفه تفضلي


و بعد ما دخلو قالت لارين بصدمه...خدم يا ميدورا!


ميدورا...ماذا كنت سافعل و اقول له


لارين ...لا يهم ماذا سنفعل الان

اريس.....يجب أن أحضر بعض الاغراض التي سوف احتاج إليها كي اعرف موعد ظهور القمر من خارج القصر سوف اذهب


ميدورا....يجب أن نختباء الان


بس شافتهم مديره القصر و قالت....من هولاء يا ميدورا اخبرني الحارس أن الخدم الجدد وصلو


ميدورا ب ارتباك...أجل أنهم هم يا سيدتي


مديره القصر....حسنا اتبعوني


و اخدتهم و ودتهم مكان شغلهم 


بعد شويه شورت علي لارين و قالت ....سيكون عملك مع الطباخ


لارين بخوف ....انا لا اجيد الطبخ 


مديره القصر....حسنا سوف تعملي في التنظيف مع هذا ....و شورت ب أيدها علي حمزه و تداهم ادوات النضافه


حمزه في نفسه.....بقي حمزه باشاء بنضف دا انا عمري ما غسلت طبق عيني عليك يا حمزه و علي بختك المنيل

طارت لارين من الفرحه أنه هتكون مع حمزه


و بعد مرور أسبوع كامل رجع اريس و قابل ميدورا و بلغها أن النهارده موعد ظهور القمر الأحمر و بدأ يحضر تعويزه عشان يحضر سجن البلور

و في الوقت ده كان عبقرينو ماشي في الممر و هو بيتمتم و متعصب و بيقول.......كان مالي و مالهم دول بقي الباشا مهندس محمد يغسل زعنفه اه يا ميله بختك يا فوزيه


 قابلته لارين و حمزه و سأل حمزه ......مالك يلا بتعمل ايه 


عبقرينو....الوليا المقشفه اللي شغال معاها مطلعه عيني  


حمزه ب تعجب...مين دي


عبقرينو....بنت المقشفه اللي بيقولوا عليها الملكه الام قال 


لارين ...يلا بتغلط في جدتي عيب كده .....و كملت ب حنين ...و وحشتني اوي مشفتهاش من يوم اللي حصل


عبقرينو...لا مواخذه يا اختي بس الوليا ده هتجبلي الضغط من عميلها دا بدال ما تحترم شيلبتها بس هنقول ايه ناس تفها


حمزه شاف اشتياق لارين ل جدتها و اخد من ايد عبقرينو الطبق و قال.....عنك انت طيب و انا هكمل شغل النهارده معاها


عبقرينو....فل هات المكنسه دي

 

حمزه ....يلا يا سمو الاميره هنروح مكانه تيجي معايا


لارين بفرحه ...يلا يا عم الناس


و راحو اوضه الملكه و اول ما دخلو زعقت فيهم الملكه بغضب و قالت .....لماذا كل هذا التأخير يا غبي ...و بعدين بصت ليهم و قال..من انتم


حمزه .... الخدم الجدد يا مولاتي


الملكه....اين ذالك الفتي


لارين ...اصبته حمه يا مولاتي و ارسلنا مكانه 


الملكه و هي بتشور علي صندوق كبير و قالت....أحضروا لي بعض الأحجار من هنا


حمزه فتح الصندوق لقي الماس اخد شويه وراح ليه 


الملكه ...اطحن هذه الأحجار و أحضرها لي 


حمزه بصوت واطي ل لارين.....هو الوليا دي مجنونه دي هتطحن الالماس 


لارين....هي محتاجه


حمزه ...يعني هتحتاجه في أيه


الملكه بصوت عالي ....اسرع يا فتي


حمزه ...لقد انتهيت 


و ادها الالماس 

راحت حطته في طبق و عملت بيه ماسك و بدأت تحطه علي وشها



حمزه بصوت واطي و صدمه ....يخرب بيت ابوكي ايه اللي بتعمليه ده يا واليا



سمعته لارين وقالت...هي عملت ايه دي ماسك الماس عشان الهالات السوداء


حمزه ب مصمصه شفايف...علي راي المثل ادا الحلق ل اللي معندوش ودان.........مهو لو تعرفي انتي قيمه الماس ده مكنتيش عملتي عملتك السوداء دي


ندهت عليه الملكه و قالت ....دالق دي ظهري ايها الخادم


حمزه ....محدثه نعمه اسفخس عليكي صدق الواد عبقرينو شوفيلك مترين قماش بيض احسن


و بدأ يعمل ليها مساج هو و لارين

و في الوقت ده دخال الملك و قال .....امي لقد اشتقت اليك


الملكه .....مكانك لا تقترب...اين حفيدتي


الملك بدموع مزيفه .....لم أجدها يا مولاتي 


حمزه ل لارين ....طول عمري بسمع عن دموع التماسيح بس اول مره اشوفها 


نغزته لارين في كتفه 


الملكه مسكته من ودانه وقالت....أحضر لي حفيدتي ولا


الملك....لا أستطع ايجدها يا امي.....لكن لدينا مصيبه الان يجب حلها اولا


الملكه بتركيذ .. ..ما هي


الملك....اخبرني الكاهن أن القمر الأحمر سوف يظهر في هذا اليوم


الملكه...و ماذا بعد


الملك بخبث....الاميره مفقود و يجب أن يكون ولاي العهد حاضر في هذه الليله ولا ضاعت هيبه المملكه بين الممالك 


حمزه في سره....ياه مكنتش اعرف انك حربوق قوي كده


الملكه ...و ما الحل

البارت السادس


الملك ...لدي اقتراح هو أن تكون ميدوسا ولي العهد في هذه الليله


حمزه ل لارين....اديله ادي يا ام خالد


الملكه....كيف هذا لا  لا اقبل


الملك ...ل هذه الليله فقط يا مولاتي كي ننقذ سمعتنا بين القبائل


الملكه....حسنا لكن يجب أن تجد لارين 


الملك ...أمر مولاتي سوف اذهب و أعلن أن ميدوسا هي ولي العهد


حمزه في سره....بلفها في ثانيه اومال ايه الشعر الابيض ده يا واليا بس علي جثتي يا ننوس


لارين....بتقول ايه 


حمزه ..ولا يهمك يا جميل 


و بعد شويه كان الملك خارج وقعه حمزه علي وشه ب حركه سريعه 

وراح سنده وقال....قف يا مولاي....والله هنفخك يا ابن المقشفه


الملك...ماذا تقول 


حمزه ....ادعو لك ب السلامه يا مولاي


خرج الملك و في الساحه وقف الملك و قال ....للاسف الاميره لارين


بس قاطعه حمزه لما عمل نفسه بيوقع عليه و نيمه مغناطيسي و خلاه يقول.......اليوم و بكل فخر اقول مر عام علي استحمامي


ضحك الكل علي كلامه و نغزه الوزير ...ماذا بك يا مولاي


الملك و هو لسه مش في وعيه و بيرقص بطريقه غريبه قال.....انا البندورة الحمره مزروعه بين الخضره تاكل مني لا تشبع و تصير خدودك حمره


الوزير....مولاي أفق


بس الملك لسه متنيم مغناطيسي و قال.....انا باكينام و انا ماسكه في نفسي


حمزه في سره...والله ل اعلمك الادب يا ابن المقشفه

و خلاه ينزل و سط اللي واقفين و قال ....انا كولمان أن سحبت اصبعي هذا سوف تنزل مياه باره و انت سحبت هذا سوف تنزل مياه ساخنه 

و الوزير بيحول يوقفه .....اهدا يا مولاي ماذا بك سوف تضيع هيبتنا أفق يجب أن نعلن أن الاميره ميدوسا هي ولي العهد


قال حمزه لنفسه....طلبتها و نلتها يا فقري طب خد دي


وخلا الملك يرزعه كف ظباط علي قفاه و اشتغل ضرب فيه 


في الوقت ده وصل اريس مع ميدورا و سوكا و عبقرينو وقال بهيام و هو باصص ل لارين  ....لقد أحضرت التعويزه يجب أن نرش هذا التراب علي الملك كي يحبس في سجن البلور


حمزه بصله ب بسمه و قال....فل هات سيبها عليا يا ملسلس 


قال اريس.... ماذا يقول هذا البشري.


رد عبقرينو ...أنه يقول اتركها عليا


اريس....لنرا ماذا سيفعل


حمزه....دورك جاي يا ملسلس


و راح للملك و عمل نفسه بيخلص الوزير و رش عليه هو والوزير التراب السحري


وقال...ب الشفاء


و في خلال ثواني كان الملك و الوزير في قفص 


غمز حمزه ل لارين و قال .....يلا يا ملكه


ابتسمت لارين و طلعت علي المناصه و قالت...مرحبا بكم يا اخوتي اعلم أنكم لا تعرفوني .....و قلعت الاسوار و أنصدم الكل من وجدها بعد ما كانو فكرينها ماتت وقالت بتنهيد....انا لارين  .....و شورت علي حمزه و قالت ....حدث بيني و بينه رابط دم و عندما عرف عمي حول قتله و انا هربت كي انقظه 


قربت منها الملكه الام وقالت .....لقد اشتقت اليك يا عزيزتي اعتذر لكي عن ما فعله بكي هذا الوغد ف انا لم استطع ان أعلمه الأدب


لارين.... لا تعتذري يا جدتي 


و بعد لحظات ظهر القمر الأحمر و الملكه جابت التاج و لبسته ل لارين و قالت بدموع ...انتي الأنسب ل هذا المنصب والدك كان علي حق و انا من أخطأت 


لارين بدموع ....لا تبكي جدتي 


قطعهم حمزه....احم احم ممكن تحرريني من رابط الدم 


لارين....لا 


حمزه....ليه مش بقيتي الملكه يعني ينفع تحرريني


لارين....ايوه بس عايزاك تفضل معايا العمر كله وده أمر ملكي


حمزه ....يعني عايزه ايه


عبقرينو بغمزه .  .انتي غبي يا بني بتقولك عايزه تفضل معاك العمر كله افهم بقي 


قربت منه لارين وقال.....هل تقبل أن تتزوجني يا أيها البشري


حمزه.....لا 


عبقرينو و سوكا في صوت واحد ...انت غبي يلا بتموت فيها و ترفضها 


عبقرينو قرب من حمزه وقال......هو انت مش راضي عشان البت ايها


لارين بعصبيه .....مين البنت دي


حمزه ب ابتسامه.....دي حبيبتي بنت جميله جدا و كمان عرفت النهارده انه بتحبني 


لارين .. مين دي انا هقتلك و اقولها


حمزه.قرب منها وقال...عارف مين البنت دي 


لارين....مين 


حمزه.....هقولك زمان كنت في رحله في جزيره يونانيه و كنت هاغرق في البحر بس في بنت جميله كنت بتعوم في البحر و قتها و انا شفتها و كنت فاكرها حلم و كنت بحلم بيها كل يوم من و قتها لحد ما قبلتها في الحقيقه من حوالي شهر و طلعت بتحبني زاي ما بحبها


و لارين كانت بتشيط من الغيظ قالت...مايوره صح اللي سميتني ب اسمها صح 


كمل حمزه وقال ......صح هي كانت بتجيني في الحلم و هي شايله طاووس عشان كده سميتك مايوره عشان انتي كمان شبها ب الظبط 


لارين كانت دماغها بتطلع نار


عبقرينو ضرب حمزه وقال....بلاش غلاسه هترفض ارفض ب ادب


حمزه ابتسم و قرب من لارين و قال....انتي فعلا غبيه البنت دي انتي أنا كنت بروح الجزيره عشان اشوفك و لما شوفتك في الحقيقه مكنتش مصدق نفسي 


دمعت عيني لارين و قالت ....انا بكرهاك


اتنهد حمزه....و انا بحبك تتجوزيني


ابتسمت ليه واتشعلقت في رقبته

رابط القصة 

حورية البحر وقعت فى جب بشري _ حكايات شروق للقصص الكاملة

 

إرسال تعليق

أحدث أقدم

نموذج الاتصال