بقلم الكاتبة المبدعه والمتميزرة ميرو ابراهيم
البارت الاول
كان واقف قدام العقيد وبيقول بتوتر :للأسف يافندم مقدرتش اقبض عليها
العقيد بعصبيه وبيقول بصوت عالي:نعم بتقول ايه بقى حتت بنت مش قادر تقبض عليها يااسر انا كنت وثق فيك اكتر واحد انك هتقدر تقبض عليها وتجي سيادتك تقولي مقدرتش اقبض عليها
اسر في نفسه :مهو لويعرف اه إلى حصل معايا مكانش اتكلم كده
وفجأه افتكر الا حصل وخلاه ميقبضش عليها
نرجع فلاش باك من يومين كان بيراقب وفجأه لقه مره واحده البنت بتضربو وتمسكو من دراعو وتذنقو في الحيطه وبتقول :في ايه ياض بقالك اسبوع ماشي ورايا وانا عامله نفسي مش واخده بالي قولي ياض عايز ايه بالظبط بدل ماعورك انطق وقولي انت ماشي ورايا ليه بقالك اسبوع
اسر جتلو فكره في دماغو وابتسم وقال :اصلي بحبك وكنت بمشي وراكى علشان اطمن عليكي
سلمي بصدمه :نعم يابابا
اسر برومانسيه :اه بحبك قوي كمان
سلمي بتوتر :ططيب امشي دلوقت ممكن
اسر ابتسم ومشي
نرجع من الفلاش باك
اسر بكل ثاقه :اديني شهر يفندم وأنه هقبض عليها البنت دي ذكيه جدا ومحتاجه الا يتعمل معاها يكون ذكي برضو متخفش يافندم شهر وهقض عليها بس اليومين دول مش هقدر يافندم
العقيد محمد :تمام يااسر انا واثق فيك
اسر قدم التحيه للعقيد ومشي راح على مكتبه و قعد على كراسي ونده للعسكري وقالو :
ناديلي حضرة الظابط باسل علشان عايزه
العسكري :تمام يافندم
ومشي وراح عند الظابط باسل وخبط على الباب الظابط اذن ليه يدخول داخل العسكري وقالو:حضرت الظابط اسرعايزك تجيله
الظابط باسل :تمام انا جاي وراك
وبعد خمس دقايق كان بيخبط باسل علي باب مكتب اسر الا سمحلة يدخل
دخل باسل وقعد على الكرسي وقال :
نعم ياستاذ ايه إلا حصل وجايبنى علشانه
أسر حكاله كل حاجه مبينو وبين سلمي
باسل بصدمه:الله ياخربيتك ايه إلا عملتو ده ازاي تقولها كده
أسر ؛ :ايه ياباسل في ايه مالك هوانا قولت حاجه غالط
باسل :قصدك تقول ايه إلا مقولتش غالط انت عايز تجنني يا اسر حتى سلمي الحراميه قولتلها بحبك انت فيك ايه بظبط
أسر بملل:اه الرغى ده كلو انت رغاي قوى مالك مكبرالموضوع كده ليه
باسل بصدمه:والله يا اخويا كل الي بتقولو ده وتقولي مكبر الموضوع كده ليه انت عايز تشلني صح انا مش هقدر استحمل اكتر من كده حتى الحراميه مش عاتق يااخي
اسر بغرور :اعمل ايه بقى مهو مفيش بنت بتقدر تقاوم جمالى المهم اعمل ايه بظبط اخوش عليه تاني ازي
باسل بناذ صبر :ارحمني يارب عشان أنا هتشل بدعي عليك ان ربنا يبعتلك واحده تطلع عينك وتغيرك
اسر بثقه (ههههه مستحيل يحصل كده ابدا
باسل :مفيش حاجه بعيده عن ربنا ياستاذ
اسر:ونعم بالله المهم هنعمل ايه
باسل : مش انت بتاع البنات الا مفيش بنت بتقاومك ورينى هتخوش عليها أزاي بقى
أسر :عندي فكره حلوه
باسل :ايه هي الفكره دي
اسر بيحكي لي باسل كل حاجه وبيفضلو خمس دقايق بيكلامو وبيمشي باسل وهو ماشي بيخبط في حد وكان لسه هيزعق لقه حاضرت الظابط همسه قال بتوتر وتهته:
انتي كويسه انا اسف أقوي جدا
همسه ببتسمه وهي بتمسك ايدو خليت باسل متوتر جدا وجسمه بقى بيرتعش من الموقف الا هو في :متقلقش انا كويسه بس انت ليه متوتر كده ليه وجسمك بيرتعش كده
بيبعد باسل ايدو عن ايديها وبيسبه ويمشي
همسه في نفسه :امتا ياباسل اعترفلك اني بحبك ومقدرش اعيش مين غيرك خايفه اعترافلك تطلع مش بتحبني وقلبي ينكسر
باسل داخل المكتب بتاعو وقفل الباب وحط ايدو على قلبو وقال :في اه ياقلبي مالك بدق كده ليها متتعلقش بقيه كده طيب من ممكن اروح اقوله و تطلع بتحبني انا هروح اعترفلها لا مهي ممكن تقولي لا وتكسر قلبي نسيب باسل وهو بيكلم قالبه وعقله ونروح عند مي اخت أسر
مي وهي قاعده مع ابوه أقدام لتلفزيون اتكلمت وقالت :ممكن اغير يابابا عيزه اسمع حاجه تانيه
الاب ببرود :لما تخلص ابقى غيري.
مي بنفزصابر :وبعدنا يعني يابابا انا زهقت من قنوات الاخبار دي
بصله ابوه بصه رعبيته وخليتها تسكت الباب خبط فتحت الباب مي ولقتو اسر حضنتو مي وهي زعلان اسر استغرب وقال :في اه ياحبيتي مالك زعلان ليه بقى القمر ده يبقى زعلان كده
مي بزعل طفولي:ياابيه بابا مش رضي يخلني اتفرج على الفيلم الي مستنياه
اسربستغرب:نعم ياختى زعلان كده علشان الفيلم الي مستنياه
مي:ايه ايبيه مالك مستغرب كده ليه
أسر بنفاذ صبر :طيب يامي تعالي معيه وانا هخليكي تسمعي الا انتي عيزه
مي بطفوله :بجد
اسر ببتسمه:بجد ياستي حضنتو مي وهي فرحان قوي واسر :لدرجتي مبسوطه قوي كده علشان هجبلك الفيلم
مي :اه مبسوطه قوي ياابيه أسر اصلا بحب الفيلم ده جدااا أسر بيبتسم وبيقوله :طيب يلا ياحبيتي علشان تجيبي الا انتي عيزاه مي فرحت ومسكت ايد اخوها وراحو عند ابوهم
وتكلم أسر باحترام مع ابوه وقال :معلش يابابا ممكن بعد اذنك تخليه تغير وتجيب الي هي عيزه
الاب ببتسمه :ماشي ياحبيبي و بيوجه كلامو ليها اتفضلي غيري مي بتفرح بتمسك الريموت وبتغير بينصدمو لم بيلقوه جيبه كرتون سندريلا
أسر بصدمه :اه ده انتي جيبه كرتون يعني كنتي زعلان علشان فيلم سندريلا
مي:اه ياابيه اصل بحبه أقوى
اسر :بس ياحبيتي انتي كبرتي على كده معنتيش صغيره.
الاب : علشان كده مكنتش عايز اغير
مي باستغرب :مالك يااسر على فكره عادي مش بالسن وفي اكبر مني بيسمعوه كرتون وبيبقو متجوازبن و مخلفين بيسمعو كرتون كمان
يابنات كتبولي في تعليقات ان كنتم بتسمع كرتون وآله لا
أسر :طيب يالمضه قاعدي اتفرجي على سندريلا بتاعتك
وسابها ومشي وداخل الاوضه وقاعد على سرير وهو بيفكر أزي ينفذ الخطه الي في دماغو فجأه جتلو فاكره عجبتو وبتسم على
الفكره دي ونام وصحي الصبح سلم على ابواه وحضن اخته وقاله متتاخريش على شغلك وسابه ومشي وراح على شغاله ووصل
عند مكتبو وداخل قعد فيها وأول مخلص الشغل بتاعو راح المكان الي البنت بتبقى فيها وبعت خمس دقايق بيلقي شباب بتعاكس سلمي
الشباب: اول مره نشوف قمر ماشي على الأرض
سلمي بضيق:امشى من هنا يزبله مالك ليه
واحد من الشباب قاله بعصبيه :مين دول الزباله داحنا هنطلع عينك كان لسه الشاب هيضربه بس لقه ايد بتمسك ايدو اقوي وكان اسر
سلمي اول مشفتوه قالتلو:ياخربيتك هوانت
أسر بمشكسه :ايوه انا ياعسليه وكان لسه هيضرب الشاب والي معه اتفاجئ لم لقيه ايد بتمسكو وتفجي اكتر لم طالعت ايد سلمى اسر قاله وهو مستغرب انتي مسكتي أيدي ليه
سلمي بتبتسم ليه ابتسامه غريبه وفجأه بتضرب الشاب إلى مسكو أسر والشباب الي معه بتطربهم بطريقه ماهره
أسر في نفسه وهو مستغرب :اه ده وانا يعني كرجل المفروض اعمل اه في الوضع ده اه البنت الغريبه دي بيفوق من تفكيرو على صوت سلمي وهي بتقول للشباب بعض مضربيتهم: ايك اشوف حد منكم هنا والشباب بتجري من إقدامه بسرعه
أسر كان مصدوم من قوتها
و سلمي بتقرب منو وبتقولو ببتسمه :حلوه اللعبه دي بجد عجبتني
اسر بستغرب:لعبة اه مش فاهم حاجه
سلمي :بيقول اه يا استاذ انت انا مش هبله اه شغل الي افلام ده مش عليه ماشي
اسر بيفهم هي قصده اه وبيقول بتوتر :هو اهه الاشغل افلام
سلمي بتمسكو من رقبته وبتقولو :انك تجبلي شباب يعكسوني علشان سيدك تيجي تحمني فقوم احبك بس خطتك فشلت لان انا شطره جدا في الضرب وكمان ذكيه بعرف أزي اتعامل من كتر عيشتي في شارع ومعاملتي مع ناس وكمان اتعلمت أزي اضرب ومخليش حد يخد حقي
و سبيت رقبتو وهو كان عمل يكح قوي من مسكته القويه وسيبتو ومشيت اسر رواح على بيتو وداخل اوضه بسرعه وكانت مي لسه هتروح واراه ابوه قاله سيب دلوقتي ياحبيتي
مي :حاضر يابابا
أسر وهو قاعد على سرير رن مكلمه فديو جمعيه مبينو وبين همسه وباسل
همسه :في اه يا اسر
باسل :اه كيد عملت حاجه مش بترن علينا غير لوحصلك مشكله مع واحده تفضل اصدمني يلا اه صحيح عملت اه مع سلمي
همسه بستغرب :مين سلمي دي باسل حكله على الخطه الي كان اسر هيعمله
همسه :اه يعني انت كنت هتعمل نفسك بطل أقدمه علشان تحبك طيب حصل اه حكلي بسرعه علشان انا متشوقه اسمع الي حصل بسرعه
أسر حكلهم كل حاجه وباسل و همسه فضلو يضحكو وأسر اقلهم بغيظ: يوه بقى هوانا بقلكم علشان تضحكو عليه
همسه وهي بتحول توقف ضحكه:مهو انا مش مصدقه اني واحده قدرة تعمل معك كده وتكلام معك بكل قوه كده وكمان تمسكك من رقبتك اصرحه كل متخيل المنظر مقترش أوقف ضحك والله شوقتني اشوفه
باسل وهوبيضحك:هههههه تستهل والله تستهل
اسر أضيق منهم وقالهم تصدقو بقى انكم ارخم من بعض سلام قفل أسر معهم ونام وبعض مرور اسبوع من الأحداث دي ومهم يعمل اسر مع سلمي كانت بتكشفو لانه ذكي جدا
عند يوسف كان ماشي هوصحبو في شرع وصحبو حسه بوجع في دماغو يوسف خاف على صحبو وداخل يوسف الصيدليه القريب منهم وكانت صيدلية مي
يوسف :اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مي :وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته أمرني يافندم سيدك عايز اه
يوسف بيركز معه وبينس صحابو خالص وبيقوله بتواهن :اول مره اشوف اقمر بيطلع الصبح كده
البارت الثانى
مي بستغرب:نعم بتقولي اه علشان مسمعتش كويس بس
يوسف وهوبيحاول يجمع كلامو :لا مفيش مقولتش حاجه
مي :طيب ممكن تقولي سيدك عايز دواء اه بظبط
يوسف:اصرحه مش فاكر عن اذنك وسبه ومشي
مي بتضحك عليه
يوسف بيطلع يلقى صحبو بيقولوبستغرب :حسن انت اه إلى جيبك هنا
حسن بيقولو َوهو مسك دماغو :في اه يايوسف انت نسيت انك داخل الصيدليه علشان تجبلي علاج علشان دماغي
يوسف :اه ده هوانت دماغك بتوجعك
حسن بخنقه : خش يايوسف هات العلاج علشان الوجع الي في دماغي
يوسف بيخبط ايدو على جيبنو وبيقول :اخ انا نسيتك خالص خالص استن هخوش اسأل في صيدليه على علاج للوجع الي في دماغك ده بيدخل وبيقول :اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مي وهي مش وخده بقله من الشاب:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ولم بتركز وتشوفومين بتقولو بضيق :نعم سيدك عايز دواء اه فجأه بيلقي يوسف نفسو سرحان فيها
مي بستغرب من سرحنو: في اه ياستاذ انت هتفضل سرحنا كده ممكن اعرف انت عايز ايه
يوسف بيفوق من سرحنو وبيقول :مش فاكر
مي بنفز صابر:نعم سيدك تاني مره تيجي وتقولي مش فاكر وهو سيدك جي تهزار وآله اه ياستاذ انت
يوسف :انا اسف بس بجد انا كل مشفك أنس اناكنت عايز اقول اه اسف وبيسبه ويمشي مي بتستغرب من كلامو بيطلع يوسف يلقى صحبو قدام الصيدليه بيقولو :ازيك ياحسن منوار هوانت اه جيبك هنامش كنت تقولي علشان اجي معك ونروح سوء
حسن :يالهوي يالهوي وفجأه بيغمه عليه
يوسف :مالو ده هوانا عملتلو حاجه غريب قوي حسن ده
عند باسل كان قاعد في مكتبو وبيفكر يشوف همسه بيروح لي مكتب همسه وبيخبط على باب المكتب وهمسه بتسمح للبيخبط بدخول لم همسه بتشوفو مين بتستغرب وبتقول:باسل انت اه جيبك محتاك مني حاجه ياباسل
باسل بتوتر:لا انا جي اقولك بس تشربي قهوه معيه
همسه بتضحك وبتقول :اه ده يااباسل هو انت سيبت الشرطه وشتغلت بتاع قهوه ياباسل طيب عملي كوبايه معك ياسيدي
يوسف :طيب بيطلع من المكتب وبيَقفل بابا المكتب واره وبيخوش على مكتبوه وبيضرب جبينو وبيقول تصدقك انك غبي ريح تقوله قهوه ياغبي روح قوله بحبك خليك ذكي وده كان قلبو ام العقل :لا يمكن تكون مش بتحبك بص روح اعمله القهوه وبعض مرور اسبوع كمان من الأحداث دي برضو أسر مش قدر يوقع سلمي في حبو علشان تقولو على كل حاجه بتعمله وكمان يوسف الي بقى كل يوم يروح الصيدليه بتاعت مي ويتلكك بي أي حاجه علشان يشوفه ومي كانت بتبقى مستغرب طريقتو قوي ام باسل وهمسه كل واحد فيهم عيز يعترف للتانيه انو بيحبو بس خايف من رد فعل التاني
يوسف راح عند مي في صيدليه ولقه في شاب بيكلمه وهي بتبتسم ليه يوسف بيضيق وبيروح يمسك الشاب وبيقولو:ايك اشوفك بتكلام معه تاني انت فاهم اتفضل امشي من هنا بيمشي الشاب بسرعه من قدام يوسف بعض مايوسف سبقو ماشي شاب على طول
يوسف بغيره :انتي عرفه لو شفتك بتكلمي مع شاب و بتضحكي معه هعمل فيكي اه
مي :وانت مالك أصلا انا حره اعمل الي انا عيزه انت مش واصي
عليه وآله يهمك الموضوع يوسف بيمسك ايده وبيلفه واره
ظهره وبيقوله :لا يهمني قوي كمان لأنك بتاعتي انا وبس يامي
فاهمه لان بحبك يامي بحبك قوي وبيسيب ايده
مي مش بتبقى مستوعبه الي قالو لانه مش مصدقه انو قاله بحبك وهي كمان بتحبو من اول يوم شفتو
مي بصدمه وهي بتحاول تجمع كلامه :انت بتقول اه انت تجننت انا على فاكره اخوي ظابط وممكن اخليه يقبض عليك بتهمت انك بتيقني
يوسف :ههههه بصره انا كمان اخويه ظابط وانتي اخوكي اسمو اه
مي :اسمه أسر سليم الأسيوطي
يوسف بصدمه :اه ده انتي اخوكي طالع صحاب اخوي انا اخوي باسل المنشاوي
مي بتبتسم ليه ويوسف بيقوله بمشكسه :ايوه كده خالي القمر
يبتسم بصي هقوله ليكي تاني بس انا والله بقوله بكل صدق
ومن قلبي ومش نيتي اخدعك والله مي انا بحبك قوي كمان
من اول يوم شوفتك في ونفسي تقولي ليه انك بتحبني يامي
لاان انا والله بحبك انتي بقى بتحبني يله قولي
مي بكسوف وهي فرحانه بتهز راسه بااه وبتقول :اه بس مينفعش اقوله غير لم تبقى حلالي علشان لو قولتلك كده وانت مش حلالي هيبقى حرام
يوسف بفرحه :انا مبسوط قوي قوي.ومشى وهو فرحان أقوى وبيفكر يقول لي اخوه باسل علشان يتقدم ليها
عند أسر كان ماشي واره سلمي فجاه حد بيجي يضربه على
دماغه واسربينزل من عربيتو وبيروح يضرب الشاب ده
وبيشيل سلمي وبيركبه العربيه وكانت دمغه بتنزل دم من
ضربه راح أسر البيت وخبط على باب فتحت مي واستغربت
من منظر البنت وقالت بعضه من منظره :في اه أسر مين دي
ومالها عملها كده ليه واه الدم الي نزل من دمغه ده مين دي
يااسر
اسر :مفيش حاجه متقلقش روحي هاتي شنطة الاسعافات
علشان اعمله الجرح إلى فى دمغه بسرعه مشي
أسر داخل حطه في الاوضه ولقه مي داخله تقتيقلو الشنطه
بتاعت الاسعافات فتحه أسر وبداه يعمله الجرح إلى فى دماغه
بكل حنيه ولم كان بيحس انها اتوجعت من حاجه كان بيحس
كان بيضيق ويبدأدي يتعمل مع الجرح برحه اكتروكل ده ومي
كانت مستغربه كده اول مره تشوف اسرخايف على بنت أقوى
كده اسر بيخلص الي بيعملو وببمسك مي من يده وبيضلعو بره
وبيقفل الباب وأراه وبيقول لي مي :فين ابوكي يامي
مي :بابانايم يااسر
أسر :بصي مي انا هقولك تعملي حاجه ضروري الحاجه دي تقوله لبوكي كمان ماشي
مي بستغرب:في اه يااسر اه الحاجه دي متلنيقش اكتر من كده
يااسر ومين البنت الاانت خايف عليهاكده
أسر ماشقي في البيت وبقي يشيل كل حاجه تسبيت انو ظابط
شرطه صوار أوراق كل حاجه ويقول اخته :بصي يامي انا عيزه
البنت الجواه متعرفش اني ظابط البنت دي يامي ابقى مسوال
عن القضيه بتاعته بتكون حراميه وذكيه جدا احنا هنخاليه
عندنا في البيت لحد مقدر اجيب عليه اي دليل يخلني اقبض
عليه وتقولي لي باب انو ميعرفهش اني ظابط
مي بصدمه :نعم يااسر سيدك جيب حراميه في البيت وتقولي
هنخاليه قاعده معنه في البيت انت عايز تجنني يااسر دي
ممكن تسرقني وتسرق اي حد فين وتسرق البيت وتهرب
أسر بعصبيه :مش عايزكلام كتيريامي كل الي عليكي تنفذي الكلام الي قولتو ليكي بس
مي بخوف :حاضر يااسر
وعند يوسف كان في البيت وقاعد على الكنبه هو وأخوه
بتفرجو على التلفزيون ويوسف كان متوتر لانو كان عايز يقول
لي اخو موضوع مي قال بتوتر :باسل ممكن يعني اقولك حاجه
باسل :أقول يايوسف عايز تقول اه
يوسف بتوتر:انا يعني انا انا
باسل اقفل اتلفزيون وقال بستغرب :مالك يايوسف متوتر كده ليها في اه
يوسف وهو بيحاول يجمع كلامو :انا يعني اصرحه كده بحب وعايز اتجواز
باسل بفرحه :بجد ومن دي العروسه بقى
يوسف :اخت حاضرت الظابط أسر مي
باسل بصدمه :اه ده هو انت تعرفه من امته
يوسف :لاانا بس كنت بروح كل يوم الصيدليه علشان اشوفه ولم
قولتله بحبك هزت دماغه بمعن انه بتحبني وقال انا اسفه بس
انا مش هقول ان بحب واحد وهومش حلالي لم تبقى حلالي
هقوله ليكي وانابقي عايز اتجوازه لاني بحبه أقوى
باسل :طيب ياحبيبي بكرا هبقي اقول لي آخوه في شغل على موضوع ده
يوسف بفرحه :بجد هتعمل كده انا مبسوط أقوى انك وفقت اصل انا بحبه قوي
باسل بمشكسه :ماشي ياعم الحبيب بكرا اقول لي اخواه زي قولتلك
نروح عندسلمي سلمي كانت بتفوق ولم فقت وشفت نفسه في مكان تاني استغربت وقالت بصوت عالي :في حد هنا انتم مين واه الي خالكم تجبوني انتم مين بتسمعه مي وبتروح مي عندها وبتقوله :متخفيش مش هنعمل حاجه فيكي
سلمي ببلضجه :محدش يقدر يعمل معي حاجه الي يعمل معي حاجه ادفنو مكانو
مي بحترام:ممكن بعد اذنك تكلمي باحترام واسلوبك يبقى حلو في كلام ممكن
سلمي بتتنرفز وبتقوم من على سرير وبتمسك مي من ايدها
جامد وبتلويقه ايدها وبتقوله :انتي هتعرفني اتكلام أزي
ياحيوانه مي بتصرخ مين مسكت ايدها وابوه بيصحه على
صريخ وبيروح يشوفه لم بيدخل بيتفجي بقى بلبنت دي في
البيت وكمان مسكه ايد بنتو والوايها وكان لسه هيكلم بس
سلمي بتحس بوجع في دماغه شديد بتحط ايدها على دماغ
ومي بتساعده وبتنيمه على سرير بتغيره على الجرح وكل
تحت استغرب الاب وسلمي لاب مستغرب لانو مش عارف مين
وسلمي بتستغرب من طريقة مي ان أزي تعمله بحنيه كده
وتخاف عليه. و تغيرله الجرح معن سلمي اتعملت معها وحش
البارت الثالث
الاب بيروح ليها وبيقوله بحنيها :انتي كويسه ياحبيتي
متخفيش انشأ الله الجرح يخاف بس متوتريش نفسك سلمي ولأول مره تحس احسس حلو كده ان حد يتكلام معه حلوكده
ويخاف عليه كده لانها اول مره تشوف حد يخاف عليها كده
الاب ومي بيضلعو من الاوضه وبيفقلو الباب وبيقول الاب لي
بنتو :مين دي يامي بتمسك مي ايد ابوها وبدخلو الاوضه بتاعته علشان سلمي متسمعش الي بيتقال ولم بيدخلوا الاوضه بتحكي لي ابواه كل حاجه وبيتفهم الموضوع وبيتقبلو عادي وبتبقي مي مستغرب انو أزي مزعقيش وآله ضيق ان في حراميه في البيت
مي بستغرب :انت تقبلت موضوع عادي كده انت المفروض تبقى مضيق اني في حراميه في البيت وانت مش مضيقه وآله خايف تسرق حاجه
الاب يطيبه :ياحبيتي هي مش بيدها انها تبقى حراميه هي تربيت في شارع من وهي صغيره محتش فاهمه صح من الغلط ياحبيتي الشخص الي بيسرق لم اهله مش علمينه الادب والاحترام وانها متميدش ايدها على حاجات غيره او متربيه في شرع وملهش حد يربيه او يهتم بقيه بططقر تسرق علشان تقدر تاكل لأنها مش إقدامه غيرو يعني ياحبيتي الي بتعملو غصب عنها لأنها مقلتش حد يرشده لطريق الصحيح واكيد لو جيه حد يرشده هتتقبل منو لأنها محتاك لي حنان وانا متأكده انها هتتغير وبيسبه ويمشي
عند أسر كان قاعد على مكتبوه ورن اتلفون بتاعو وفتح وقال:مين معيه
زوزو:اه ياحبيبي هوانت نسيتني وآله اه انا زوزو مالك يااسر في الوقت ده داخل باسل وشاف أسر وهو بيكلم مع البنت
أسر :مين انتي مش فاكرك
زوزو :مالك ياحبيبي انت نستنى وآله اه ياحبيبي انا زوزو
أسر :اه افتكرت ازيك يازوزو
زوزو :هو اه ده الي زيك مال طريقتك غريبه كده ليها يااسر بص سيبك مش هتيجي نسهر مع بعض ياحبيبي
أسر :معلشي يا زوزو مش هقدر انهارده بعدنا وكل ده وباسل مستغرب من وضع أسر وكلامو مع زوزو الي كان ديما يقوله أشعر في الحب ويضحك وهو بيكلمه وكان بتكلام مع أي بنت ويضحك ويفضلو يكلامو سوء ويقولو اشعار في الحب أسر اقفل مع زوزو وباسل أقرب منو وقاعد على الكراسي وقالو بستغرب :انا اقول مره اشوفك بتكلام مع واحده كده بقى زوزو الي مش بطبطل تقوله اشعار في الحب تقوله بكل برود مش فاضي انا حسس يااسر انك بداد تحب واحده وهي الي مخليك متجبش تكلام واحده غيره وتبقى اقفل مع أي بنت
أسر وهو حسس ان كلام باسل صح بيقول :لا مفيش اكلام ده انت بيتهيلك مش اكتر
باسل :طيب يااخويه عملت اه مع سلمي
أسر حكالو كل حاجه حصلت بينو وبين سلمي
باسل بخوف وحسس غريب خاله أسر يستغرب:طيب هي كويسه ضمني عليها اربوك
أسر بستغرب :انت مالك خايف عليه كده ليها في اه
باسل:مش عرف بس حست بحسس غريب مش عارف ليها المهم انا كنت عايز اجي اطلوب ايد اختك لي اخويه بكرا
أسر بضيق :وانت شايف ده وقتو ياباسل
باسل :معلشي بقى يااسر
أسر :ماشي ياسيدي تنوارو بس اهم حاجه انك تيجي عدي و متقولش انك ظابط فاهم
باسل :حاضر وبيسبقو ويمشي
وعند زوزو كانت قاعده مع صحابته مها وبتقول بعصبيه بقى انا واحد زي اسر كده بتكلام معيه والله لدفعو تمن الكلام ده غالي
مها:هتعملي اه
زوزو: مش عرفه بس هعمل حاجه هتفعو تمن الكلام ده
نسيب زوزو بشره ونروح عند سلمي سلمي لقت حد بيخبط على الباب اذنت للبيخبط بدخول وتصدمت سلمي لم لقيتو أسر وقالت بعصببه:انت اكيد الي جيبتتي هنا انا عرفه ممكن اعرف عجبتني ليها معقول وصلت بيك انك تخلي حد يضربني على دماغي علشان تجيبني هنا
أسر بستغرب :لا والله هوانتي يابنتي طالع من فيلم هندي وآله اه انا شوفتك بصدفه وانا ماشقي ولقت حد ضربك على دماغك نزلت مو العربيه وضريبت الشاب وشقلتك وركبتك العربيه وجيبتك هنا وغيرتلك على جرح وكمان قولت لي عيلتي اهتموا بيها وبس كده
مي بتفهم الموضوع وبيمشي أسر ويروح اوضه وتاني يوم كان باسل بيرن على اسر انهم جين ساعه 10 وبعض وقت بيجو ويقاعدو والعروسه بتطلع بالعصير تقديمو وهي مكسوفه وفرحان بتاقعد معهم وبيلقوه مسك الريموت بتجيب كرتون ربنزل الكل انصدم من الي مي عملتو وأسر والأب كانو في نص هتومهم
يوسف قال بستغرب : انتي بتسمعي كرتون
مي :اه بسمعو انا اصلا مدمنت كرتون
يوسف بيفرح وبيقول حاجه صدمت أسر وابو :انا مبسوط جدا انك بتسمعيه انا كمان بسمع كرتون وبحب ربنزل بيقعدوا ويسمعون وبيقبو الاتنين مركزين فيه قوي وكل عمل يضحك عليه عند سلمي سلمي بتحس انها مخنوقه وبتضلع من الاوضه وتشوفهم قاعدين باسل بيشوفه بيحس بحاجه غريبه قوه جواه وسلمي كمان وبيرجع بزمن من ٢٠ سنه نروح فلاش باك من ٢٠سنه كانت في بنت عنده 10 سنين بتلعب هي واولد أصغر منها بسنها وشاب كان عندو 10سنين بيبقو ماشين في شارع فجأه الانوار بضضفي في كل مكان وبيسمعو اصوت غريبه وباسل بيمسك ايد يوسف وبيندي على ريماس مش بيلقيه بيفضل يدوارو و يدوار ويندي عليها مش بترد عليها نرجع من فلاش باك بيبص يوسف برضو وبيحس بحسس مش فاهمه نحيت همسه بس تجهله وبيتفق باسل مع أسر على كل حاجه وانا الفرح هيبقى بعض شهر ده وأسر بيوفق وبيمشو وبعض مرور اسبوعين من الأحداث دي كان أسر بيحس بمشاعر حب نحيت سلمي وسلمي كمان اماسلمي لقيت الحنان الي هي كانت نفسه تلقيه ام بنسبه للسرق بطالته خالص بسباب ان اسركان بيقفشه كل مره ويخليه تجيب الحاجه الي بتاخد من الناس الي بيجو البيت وبيه يعلمه انها متسرقش وديها غالط وسلمي بتتقبل كلامو وبتتغير بتتعمل معهم بكل حب واحترم وهي ومي بيبقو صحاب قوي وأسر كان مضيق من نفسو قوي انو خدعه وخبيه عليها انو ظابط علشان يقدرانو يوقعه وتعترف بكل حاجه عملتها فجأه أسر بيسمع صوت خبط شديد على بابا الكل بيتغط وبيطلع يشوفو مين بيفتح أسر الباب بيلقيهم شرطه كلو بستغرب وبيقول اسر:في اه انتم جاين ليها
الظابط :احنا اسفين ياحضرت الظابط أسر سلمي مطلوب القبض عليها بتهمت سرقت قعد الماس
سلمي بصدمه والدموع متجمعه في عينه :انت طلعت ظابط شرطه اه انا كده فهمت انا طلعت غبيه قوي ودموعه بتنزل اناكنت لعبه في يدك برفو عليك بجد برفو عليك انت الوحيد الي قدرت تضضحك عليها بجد برفو أسر كان لسه هيكلم سلمي قالتلو:اخرس خالص مش عايزه اسمع صوتك انا بكرهك وبتبوص سلمي لي ظابط وبتقولو انا جاهزه معنى والله مسرقت حاجه وبري بس هجي معك علشان مش عايزه قاعد دقيقه مع انسان زي ده وبتمشي مع ظابط وأسر بيبقى مضيق قوي وبيرن على العاقيد محمد وبيقولو :انتم ليها خدوه لسه فضلي يومين وبعدنا اه القعد الماس الي قبضوعليها علشانو
العاقيد محمد:في واحده اسمها زوزو هي الشتكت بقى كده بتقول انها سرقت منها قاعد الماس
أسر :أزي يعني وهي اصلا تعرفه منين علشان تسرقه وكمان سرقته أزي وهي مطلعتش من البيت خالص وأهلي دايما معها
العاقيد :مش عارف بقى تعال بنفسك وشوف اه إلى بيحصل
أسر :تمام وبيقفلو سوء وبيمشي أسر بسرعه يلبس وبعض خمس دقايق كان جهز وركب عربيتو وماشقي راح القسم ولم واصل داخل وعو متنرفيز جدا وفتح باب المكتب بتاع العقيد من غير ميخبط على الباب والعقيد كان مستغرب قوي اول مره يشوف أسر بيتعمل كده
أسر بعصبيه قال وهو بيزعق :فين سلمي سلمي مسرقتش وانا وثق من كده ممكن اعرف سلمي فين
العقيد بعصبيه :في اه يااسر انت أزي تكلم معيه بلسلوب دها انت نسيت نفسك ياحضرت الظابط وآله اه نسيت انت بتكلام مع مين مالك خايف على سلمي كده ليها مش دي الي قولت اديك شهر علشان تقدر تقبض عليها ودلوقت جي تقولي بسلوب وحش فين سلمي بتكون في الزنزانة مع المجرامين والحرامي الي زيها
أسر بعصبيه :سلمي مش حراميه سلمي اتغيرت بقيت انسان تانيه وازي تخش الزنزانة ومفيش اي دليل يثبت انها سرقت اي دليل
العقيد :لا ياستاذ في فديو مصوار ليها صوت وصوره وهي بتتفق مع حد على سرقت القعد
الماظ لم حققنا في الفديو بعتنا لي ناس قالو ان الفديو صح مش مزيغ علشان كده اقبضنا عليها
أسر بعصبيه :كل ده كذاب والفديو ده مزيف ومش حقيقي انا وثق مليون في ال ميه
العقيد بزعيق :انت نسيت نفسك ونسيت انك ظابط والمفروض تقبض علبها مش تيجي وتقولي مظلومه او مش مظلومه انت فاهم
أسر :انا اسف يافندم بعد اذنك لوسمحت عايز اشوفه من فضلك
العقيد :تمام ماشي يااسر هخليك تشوفه ونده على العسكري وقالو وادي حضرت الظابط الزنزنه الي فيها سلمي العسكري وأسر بيقدمو التحيه للعقيد وبيمشو ولعسكري اول مبيوصل لو على الزنزانة بيدخل ليها بيحاول يكلامه وهي مكنتش بترد عليه خالص وأسر أضيق وامشي طالب من العقيد ان يخالي تروح زنزانه لي واحده فلاول العقيد كان رفض بس بعض كلام كتير من أسر العقيد وفق وخاله العسكري يداخل سلمي في زنزانه لي واحده والعسكري عمل كده وكل ده وسلمي مبتكلمش خالص أسر بيدخل الزنزانة وبيقوله :اديني ياسيدي جايبتك زنزانه فاضيه علشان تقاعدي فيها برحتك وكمان اعرف اكلامك أسر فضل يكلام سلمي وسلمي مش بترد عليه لحقد مزهق ومسكه من ايدها وقاله :في اي ياسلمي مش بتكلمي ليها فين سلمي المطه الشقيه الي مكنتش بطبطل كلام مع أي حد تشوفه انا عيز سلمي دي فجأه بيلقي أسر سلمي بتكلام دموعه بتنزل وبتقول : انت عايز مني اه بعد عني مش عملت الي انت عاوزه ودخلتني اسجن أسر كان لسه هيكلم اتكلمت وقالت :اسكت يااسر قصدي ياحضرت الضابط أسر اضلع بره مش عيزه اشوفك بره
البارت الرابع
أسر بندفع:سلمي انا بحبك
سلمي :تعرف انا المفروض افرح انك قولتلي بحبك لان بحبك انا كمان بس انا هدرس على قلبي الي حبك وهخليه يكرهك اتفضل امشي من قدامي
اسربعنيد:لا مش همشي
سلمي :احسلك امشي متخلنيش اضربك
أسر بضحك :انتي هتضربني على فاكره اعملي الي تعمليه مهمنيش حاجه
سلمي :انت الي قولت فجأه بيلقي نفسو متعلق في الزنزانة وكل العسكر بتضحك عليه والظابط والخبر بيوصل للعقيد
أسر :اه يابنتي المجانين نزلني ياخربيتك اه ده انا نفسي اعرف انا زي جيت هنا انتي شربتني حاجه وآله اه
سلمي بتضحك على منظرو وأسر بيقول بمشكسه :ايوه كده خالي الضحك القمر تطلع بقى بدل ماانتي حيشه كده فجأه بيلقي أسر كشرت وبيقوله :ابوس ايدك بلاش التكشير دي وفجأه بيلقو العقيد أقدامهم بيقول أسر بسطعبت :اه ده هو انا اه جبيني هنا
العقيد :لا والله ونده للعسكري ينزلووالعسكري
العقيد بي يوجه كلامو لي أسر وبيقول :اتفضل تعاله واريه وبعض مرور يومين راح أسر عند زوزو في البيت. وعمل نفسو انو بيحبها وبده يشربها علشان تعترف بكل حاجه ويقوله :زوزو انا بحبك أقوى وحشني
زوزو:ياسلام اخويه مش انت كنت متجهلني ومش معبرني
أسر بتمسيل :هو انا قدر اتجهلك ياقلبي
زوزو وهي مش بوعيه قالتلو كل الي هو عيزو وهو كان بيسجله كل كلامه وبيبلغ شرطه وشرطه بتجي تخده وبيقوله بسخريه :سلام ياحبيتي هههههههههه
زوزو :مش هسيب حقي يااسر وهدفعك التمن غالي وشرطه بتخده وبتحده في البوكس وبعد شويت وقت قدام العقيد أدام التحيه واده تسجيل للعقيد وسبيت أسر انها برى وبينقبض على أناس الي شفوه الفديو وقالو انو حققي وادخلو سجن اما مها فسفرت بره البلد في أمريكا
وباسل بعد محقق في الموضوع بتاع سلمي قوي جيب اواره وعرف انها اخته وبيروح ليها بسرعه وبيقوله وهو بيحضنه :انا اسف ياريماس اسف فلوقت ده داخل أسر وشد باسل وكان لسه هيضربو باسل قالو :لا يااسر انت فاهم غالط سلمي بتكون اختي وتقلو الأوراق الي تثبيت انها اخته وسلمي بدموع بتقول:أزي يعني انت اخوي كنت فين كل ده
باسل بدموع والله كنت بدوار عليكي ومكنتش ليكي عمري مايقست من دعاء ودايما كنت بداعي في صلاتي اني إليكي وكنت وثق انك لسه عيشه سلمي من صدمه الي هي فيها اغمه عليه وبيشيله أسر وبيروح المستشفى وباسل بيرن على اخواه وبيقولو تعال شوف اختك بسرعه
يوسف بستغرب:اختي أزي مش فاهم وباسل بيحكيلو كل حاجه ويوسف مصدوم من الي سمعو وفرحن برجعت اخته قوي ولم اسر بيوضيه المستشفى ودكتوره بتكشف عليه وبتقول :للااسف هي تعرضت لي صدمه خليته يجيله غيبوبه مؤكده
أسر بعصبيه :انتي بتقولي اه لا مستحيل ويمسك سلمي وبيقوله امي ياسلمي امي لا لا وبعد شهر من الأحداث دي كان كلو مركز مع سلمي وبيدعيوله تفوق وفجأه دكتوره بضضلع وبيتقولهم :مبروك هي فقت الكل بيجري عليها الاوضه وبيبقو مبسطين قوي وباسل وأيوه بيحضنو اختهم وبيقوله :ياحبيتي انتي هضفضلي معنا على طول ومش هتخشي السجن لان الشرطه مجيبتش اي دليل يسبيت انك سرقتي قبل كده حاجه ويوسف بكلام وهو حضن اخته وبيقوله :انا مش مصدق اني شوفتك تاني بجد وحشتني قوي والله ريماس بتحضن اخوته وكل ده وأسر وقف مضيق وغيرت على ريماس وقال بغيره :في انت هوانتم هضفضلو لصقين فيها كده بعدو عنها ريماس استغربت وقالتلو :انت مالك اخوتي واناحره معهم انت مالك
أسر :مفيش حاجه اسمها مالي انتي كل حاجه تخصك لي فيها لأنك هتبقى مراتي ياحلوه
ريماس :مراتك اه ياستاذ انا مستحيل اجوازك انت فاهم
أسر بتقه :لا هتجوازني مش بمزاجك غصب عنك انا مش بخد اذنك فاهمه
ريماس :لاوالله
أسر :اه والله وكل الي في الاوضه ضحك عليهم وكل قال سمحي بقى ياريماس ياحبيتي والله أسر بيحبك أقوى ويوسف بيقوله:اه والله سمحي علشان اعرف اجوز مي يله بقي
أسر بمشكسه :اي ده بقى هي مش عيزه تسامحني برضوا طيب هغنله يمكن تسامحني وبداه يغني ويقول : حقك علي عيني يامطلع عيني انت الي يخصمك يبقى حكم على روحو بل موت وبعدنا بيقلب على اغنيه محمد سعد اول معرفت انك عيزني جيت اقوم مقدرش استغن عنك يامعلني الغرام كل ده وريماس والي موجدين مش مبطلين ضحك على أسر وأسر بيقول لي ريماس :اه مسمحني وآله لسه
ريماس بتهز دمغه وبتقولو :ماشي موفقه خلاص سامحتك وأسر بيبقى مبسوطه أقوى
وباسل بيقول مبنسبقت الخبار الحلو ده انا حبب اتجواز همسه موفقه ياهمسه همسه فرحت وهزت دماغه بمعن موفقه وكل كان فرحنا وبعد مرور اسبوع كان كلهم فرحهم في نفس اليوم وكانت ايه مامت همسه فقيت من الغيبوبه ومعهم في الفرح وكل واحد قال مرتو انو بيحبها قوي وكلهم بيمسكوا مراتتهم وبيلفقو بيهم
وبيروحو يقضو شهر عسل