بقلم الكاتبة /سلسبيل محمد
روايه/زعيم المافيا و المنتقبة
_________________♡________________
في بيت بطلتنا مريم و هي خارجة من غرفت ها بعض ما جهزت نفس ها و لبست للشغل بنت جميلة منقبة قفلت باب غرفتها وراها
بعد ما خلصت كل اللي بتعمله من تجهيزات للشغل اخدت شنطتها و تليفونها من على الكومدينو و بدات وراحت لباباها و باست راسه
وكانت امها في المطبخ بتحضر الفطار ليهم
مريم/صباح الخير يا بابا صحيت متاخر يعني مش عوايدك يعني تصحى متاخر كده
ابوها(خالد)/انتي مستخسرة فيا النومه يا بت ولا ايه...هو انتي نازة الشغل دلوقتي
مش بدري شوية يبنتي
مريم/اتصلوا بيا من المستشفى عايزني اروحلهم ف نازلة بقا يا رب يطلعوني بدري بقا
خالد/ماشي يبنتي ربنا معاكي بس مش هتفطري قبل ما تنزلي امك بتحضر الاكل خلاص افطري وابقي انزلي بعدها علشان
مينفعش تنزلي على معدة فاضية
خرجت ام مريم من المطبخ واللي اسمها(غادة)/طيب نش كفايا كلام انت و بنت
و تيجو تفطروا يلا يا مريم...اي دا انتي نازلةدلوقتي الساعة 8 يبنتي و انتي معادك12ايه اللي هيخليكي تنزلي بدري كده
مريم/مضطرة يا ماما اتصلوا بيا من الشغل و عايزني بيقولوا في حالة طارئة و انا اتأخرت و انا واقفة بتكلم معاكم و زمانه
مات اصلا و اخدت سندوتش من على السفرة و مشيت
غادة /ربنا يوفقك يا بنتي قادر يا كريم و وقفلك ولاد الحلال يا رب
وقعدت تفطر هي و جوزها خالد
بعد ما نزلت مريم و لقت الاوبر وصل تحت البيت
مريم ركبت فيه و قالتله اللوكيشن و ااتوجه بيها للمستشفى نزلت مريم و سرعت خطواتها دخلت المستشفى ولقت
ان المستشفى كلها مقلوبة و الممرضين بيجروا جه زميلها في المستشفى واللي
اسمه (هيثم)/بسرعة يا دكتورة مريم محتاجينك فالجراحة بسرعة رجل الاعمال 'فهد محمد الانصاري'فالعمليات و في
رصاصة بجانب قلبه من نحية اليمين محتاجينك بسرعة اجهزي ويلا على العمليات
نفذت مريم الكلام و جريت و جهزت نفسها و جريت لغرفة العمليات دخلت و لبست الحوانتيات و بدأت في العملية و في
محاولاتها لأنقاء فهد محمد الانصاري من الرصاصي اللي بجانب قلبه من نحية اليمين خلصت العملية و نجحت
بس بعد مرور 2 ونص خرجت من غرفة العمليات و اتوجهت لمكتبها و شافت الملف الخاص
بيه و قعدت تفكر و تقول في نفسها انها عملت انجاز عظيم هي انقذت فهد الانصاري بنفسه من الموت اللي كل
الناس بيخافه منه ده لشخصيته القوية خرجت من تفكيرها على صوت صديقتها
(نيجار)
نيجار/ايه اللي واخد تفكيرك يا باشااا
مريم/مفيش والله اللي واخد عقلي المرار بس اللي انا فبه مش اكتر
نيجار/هيححح كلنا عندنا مرار والله يا اوختشي بس ابه يا بت كل المستشفى
بتتكلم عليكي وعلى اللي عملته في اوضة العمليات و عمالين يتكلموا على ازاي انتي انقذتي اكبر رجل اعمال وصاحب اكتر من
7 شركات فهد الانصاري لوحدك و محدش بيشتغل حرفيا كله بيتكلم عنك بس
مريم/هيححح يخربيت الشهرة بجد ده انا هتغر بقا اشبعوا مني بقا وانا كده لأني لما
هتغير اوي لما اتغر و اشوف نفسي عليكو امتى بقا اللي هيجي اليوم اللي هتغني و
هشتري عربية و التليفون التفاحة اللي بيقولوا عليه ايفون ده و هتغررر بقا و
هدوس عليكوا بقا و اشاور عليكم بصوابعي و اقول ايه البيئة دول يااااي انتو مش مهتمين بنفسكم كده ليه و بقا ابقى
مديرة المستشفى و هطلع عينكم و اكسب فلوس زي الرز بقا يااااااااه امتى اليوم ده بقا ييجي
نيجار/بقولك ايه يا مريومة يا حبيبت قلبي انا بقول انك تدخلي تنامي ياروحي و تحلمي
بعيد عني يحس اخلام العصاري ديه مبتجيش معايا سكة بجد مديرة ايه يا بنتي ده انتي
غلبانهه خالصص انتي ليكي فلوس عند المدير يابت و عمال يتخصملك من مرتبك علشان
المشاكل اللي بتعمليها مع الدكاترة كل يوم
مريم/طب وانا اعمل ايه بقا ما هما اللي متربوش و مشافوش بربع جنيه تربية اصلا و عمالين يبصبصوا بقا مش عارفة اصلا هما ازاي
سرسجية و دكاترة في نفس الوقت ده اولا.. ثانيا بقا يا حلوفة هو اصلا فين المرتب عشان
يتخصم منه اما بقالي شهرين مقبضش وعمال يقولي هضملك الشهرين على بعض هما كده
كل اللي عندهم كرش بخلاء
نيجار/خلاص يا مريم هدي اعضائك اعضائك غالية علينا يا بنتي المهم انا ماشية بقا بدري النهاردة
علشان معزومة على الغدا اهههعععع
مريم بغمز/مع مين يا خلبوصة
نيجار/هو فيه غيرة قرة عيني طبعا ليث زوجي المستقبلي
مريم/بت اطلعي برا يخربيتك محنك يالا غوري
نيجار/يعني كلامي مش عجبك و احلام العصربتاعتك ديه اللي عجباكي
مريم و هي بتقوم من على الكرسي/انا بقول ان انا اللي اقوم و امشي لان ثانية كمان و هنزعل
كلنا و اتوجهت للباب و سابته مفتوح و هي
ماشية قالت لنيجار ابقي اقفلي الباب و راكي و طفي النور يا قرة عيني و ضحكوا
ومشيت بقا مريم و راحت مريم للغرفة اللي اتنقل فيها فهد و خبطت خبطتين و دخلت و
فهد كان صاحي بس مغمض عنيه
مريم بتغكير: هو لسه مصحاش ولا اي طيب انا عابزه اشوف الحلوه دي لون عنيها اي
وفهد كان مستغرب منها جدا وكملت مريم كلامها
مريم: ياهه بقاا لو اتشهر سبه كده مريم باشا جت ومريم باشا راحت ويعملولي الف حساب
هيحححح بقااا بدالل عملين ينادوني يا جعفر او بتاعت مشاكل وروح انتقم من المدير ابن للل... استغفر الله عظيم بس انا هنتقم منه وهخصمم مرتبه كلو مش جزء منه هرد اضعاف الي بيعمله فيا
فا فهد مقدرش يكتم ضحكه وضحك فا اتفجعت مريم
مريم /اعوذو بالله من شيطان رجيم في اي يا اخينا مفيش احم ولا دستور
فهد /احم حاجه تاني
مريم /ولا حاجه بس ثانيه واحده كده اي جمال امكك دهه يا خربيت جمالككك يا جدعهه اي ده
فهد ببرود: عارف انا حليوه وجميل وخربيت جمالي حاجه تاني؟؟
مريم: يخربيت غرورك يا جدععع من تواضع لله رفعهه وعلي فكره بقاا انت مش قد كده
فهد ببرود؛ عارف بردو!! مش حاجه جديده عليا
مريم بعصبيه: بارددددد
فهد: طيب يا دكتوره اتفضلي اكشفي عليا علشان ميطقلكيش عرق يا قطه
مريم:/اولا انا كنت هعمل كده من غير ما تقولي تمام ثانيا انا ولا هيطقلي عرق ولا حاجه ثالثا انا اسمي دكتوره مريم مش قطه تمام
فهد: ولاء وطلعتي تخربشي وشرسه وانا بعشق النوع ده 😉
مريم: متخلنيش اطلع شرستي عليك تمام
اتفضل يا استاذ علشان اغيرلك علي الجرح
فهد: تمام يا قطه
مريم: هو انت متفهمش عربي ولا اي اكلمك بي الانجليزي يعني ولا اي
فهد: بقولك ايي انتي اتخطيتي كل حدودك ومحدش اصلا يستجرء يحط عينو في عيني تيجي انتي يا مفعوصه تقوليلي انت مبتفهمش ورحمه امي الي هوريكييي اخلصيي يلا غيري علي جرح وغوري في داهيه
فا مريم خافت شويه خصوصا هو معروفف وممكن فعلا يعمل فيها حاجه وراحت تغيرلو علي جرح بدون اي كلمه وخلصت
مريم/انا خلصت كل حاجه اتفضل استريح
فهد: مش عايز انا عايز اخرج من هنا دلوقتي
مريم/ازاي يا استاذ انت لسه خارج من عمليات مفتش عليك غير كام ساعه
فهد: سمعتي انا قولت اي انا هخرج من المستشفى
مريم: انا مليش دعوه كلامك مع مدير المستشفى وهتمضي تقرير انك مسئول عن نفسك لو خرجت من المستشفى تمام
فهد: تمام ناديلي بقا مدير مستشفي يا قطه
مريم: طيبب
وراحت مريم تطلب مدير مستشفي علشان روح لفهد وجه المدير المستشفى
المدير: خير يا فهد باشا تامرني بي اي
فهد: انا عايز اخرج من المستشفى دي حالا
المدير: طيب يا باشا استني لحد صبح تكون اتحسنت ودكتوره مريم تقعد تغيرلك علي الجرح علطول
فهد: لا ما انا بقاا هخرج وهاخد دكتوره مريم عندي في القصر تراعيني علشان انا مش بحب مستشفيات
المدير: اسف يا فهد باشا دي بنت وليها سمعتها واهلها مش هيرضو اصلا علشان دي بنتهم الوحيده بيخافو عليها شوف اي دكتور هنا
فهد بعصبيه: انتت سمعتت انا قولت اي مش عايز اي جدال معايا الا هقفلكم المستشفى
المدير بخوف: امرك يا باشا بس شوف حل مع اهلها
فهد: طيب روح بقا قولها انها هروح معايا علي القصر
المدير: طيب
وراح المدير مكتبه وطلب مريم وراحتله مريم
مريم: خير في حاجه
المدير: بصي يا مريم انتي هتروحي تقعدي عند فهد باشا كم يوم لحد ما يخف
مريم بصدمه: نعم يا حضره المدير انت عارف اهلي بيرفضوا اروح في اي حته ده كفايه ان انا بروح المستشفى بالعافيه بتقول لي اروح اقعد عند شاب لا انا مش هروح في حته
المدير: سمعتي انا بقول ايه لو مسمعتيش كلامي هرفضك من المستشفى
مريم: أرفضني براحتك انا عموم انا مش هروح اقعد عند شاب في بيته تمام روح شوف اي دكتور مش دكتوره يا حضره المدير المفروض انت حضرتك عندك بنات وبتخاف عليهم يا شيخ اعتبرني زي بنتك
فدخل عليهم فهد وهما بيتكلموا كان واحد من رجالته ساندينه
فهد: انا كده كده عارف ان انتي هترفضي يا قطه بس على شرط مش انت رفضتي
مريم: اه خير رفض هتعمل ايه يعني
فهد: تمام قوي اهلك هيكون رقبتهم عندي خلال ساعه وسواء انت بقى ولو وافقتي تيجي عندي يبقى خلاص هسبهم بس رقبت اهلك هيحدد موافقتك او رفضك
مريم بخوف؛ حرام بقى عليك يا شيخ ما تسيبني في حالي انا عملت لك ايه واهلي ايه اللي دخلهم في الموضوع هم ناس طيبين قاعدين في حالهم عمرهم يأذو حد دول بالعكس بيسعدو اي حد غلبان محتاج مساعده
فهد ببرود: بصي بقى يا قطه انا مليش دعوه بكل رهي ان انت عماله تقوليه ده طيبين مش طيبين انا ما ليش دعوه تمام انا قلت لك ان انا هعمله تيجي عندي اهلك هيكونوا في امان لو رفضتي رقبه اهلك هيكون عندي
خلال ساعه واحده شوفي بقى يا قطه هتيجي ولا
مريم: طيب بعد اذنك ممكن اروح بيت اهلي اعرفهم ان انا هاجي مع حضرتك
فهد: اكيد طبعا اكيد بس على شرط هتروحي مع حد من رجلتي وهيجيبوكي وانت راجعه لوكيش رقبه اهلك هيكون مكانك لو هربت بقى او لو اهلك كده كده مش هيعرفوا يروحوا مني انا فهد محمد الانصاري يا بت
مريم برعب: خلاص خلاص ما تخافش مش اعرف اهرب هقول للاهلي واروح مع رجالتك على طول
فهد: احبك كده وانتي بتسمعي كلام
ونادى فهد علي حد من راجلته ياخد مريم بيتها ويوديها علي قصره وراحت مريم مع وعماله تفكر في اهلها وهتعمل اي معاهم
وصلو بيت مريم وطلعت مريم لي شقتها وكان وشها مخطوف
غاده: مالك يا بت يا مريم
مريم: ماما انا هروح قصر فهد محمد الانصاري
ضربت امها ايديها على صدرها
غاده: نعم يا بنتي انت عايزه تروحي الموت برجلك
وخرج خالد علي صوت العالي
خاد: في ايه يا غاده انتي ومريم
غاده: شوف بنتك يا خالد عاوزه تروح قصر فهد محمد الانصاري
خالد: نعم يا مريم طيب انت عايزه تروحي ليه
غاده: انت لسه هتستفسر
خالد: اهدي بقى غاده استني اشوف بنتك اكيد في سبب عشان تروحي القصر
مريم: للاسف يا بابا اه في سبب انا اصلا على عيني رايحه له
خالد: طب يا بنتي ايه سببك
مريم: قال لي مدير المستشفى اللي هو عاوزني فانا لما رفض لقيته دخل وقال لي انتي لو رفضتي رقبت اهلك هتكون عندي وكده كده برده هروح له فاخترت ان انا اروح له من غير عناد فانا قلت اجي اقول لكم ما تخافوش عليا انا 100 راجل واعرف احمي نفسي كويس بس اهم حاجه تكون انتم بخير هي دي انا عاوزاها من الدنيا كلها
خالد: ربنا على القوي والمفتري ربنا ما فيش اقوى منه
غاده: يعني خلاص يا مريم هتسيبينا
مريم: يا ماما والله غصب عني انا عاوزه اقعد معاكم العمر كله بس القدر هو الحاكم عليا بكده ورجلته مستنيني قدام الشقه وتحت الشقه ومحوطين العماره كلها اصلا فكده كده احنا ولا هنعرف نهرب ولا نعمل حاجه هو قال لي لو هربته مش هتعرفو تهربوا مني فهجيبكم
خالد: المشكله يا بنتي انت لو رفضتي هو هيقتلنا وهياخدك برده ولو وافقتي هياخدك برده لو هربنا هيجيبنا برده الحلول كلها متوقفه الحل من عندك يا رب
مريم: ربنا الحافظ يا بابا ما تخافش انا هدخل الم هدومي وهروح على القصر
غاده: هو ده اللي كان طالبينك في العمليه بسرعه اكيد مش صح
مريم: للاسف يا ماما صح
غاده بعياط: يا ريتك يا شيخه ما روحتي كان زمانك دلوقتي وسطينا ولا اخدك ولا اي حاجه
مريم: ما تقلقيش يا ماما هقعد اكلمكم في التليفون على طول واكيد يعني مش هفضل معاه طول العمر اكيد في يوم هرجع لكم
خالد: خالي بالك من نفسك يا بنتي اهم شيء عندي انا لو كنت اضمن انه يقتلنا بس ما ياخدكيش كنا زماننا عملنا كده بس ده فهد محمد الانصاري محدش يقدر يقف قدامه
مريم: لا يا بابا متقولش كده انا اصلا مسمحش حد يقرب منكم
فا باب خبط وكان رجاله فهد
الراجل: الباشا بيقولك اخلصيي يلا الا هينفذ الي قال لك عليه
مريم: قول لو ان انا بلم هدومي ثواني
الراجل؛ تمام
مريم: انا هروح بقى يا بابا انت وماما هلم هدومي
غاده: تعالي يا حبيبتي الم معاكي على الاقل اشبع منك شويه بس انا عارفه نفسي عمري ما اشبع من بنتي
مريم: روقي بقى يا ماما مش انتي كنت عاوزه تخلصي مني اديك اهو تخلصي مني
غاده: هو في ام بردو عايزه تخلص من بنتها يا مريم
مريم: لا طبعا يا ماما
غاده: طب يلا بينا نحضر هدوم علشان الرجاله اللي بره اللي عاوزه اقتلهم دول عملين يستعجلونا
فضحكت مريم وقاعدو يجهزو الهدوم ودعوها اهلها وغاده كانت بتعيط
خالد: اهدي يا غاده بنتك هترجع بسلامه باذن الله
غاده: لا مش هترجعع
خالد: تفألو بالخير تجدوو
وعند مريم في قصر فهد
فهد: اهلا بي سونيريتا
مريم بقرف: اهلا
فهد: لا لا يا قطه لسه بدري علي القرف تعالي يلا غيري علي جرح
مريم: طيبب يلا
فهد: تعالي ورايا في الاوضه
مريم: طيب
وراحت مريم معه الاوضه وكان فهد هيقفل الباب
مريم: لاء متقفلش الباب من فضلك
فهد: مش هكلك يعني
مريم: لاء مينفعش بتقفل علينا بابا واحنا الاتنين في الاوضي واحده
فهد؛ اممم تمام يلا اخلصي بقاا مش ناقص رغي
مريم: تمام
وراحت مريم تغيرلو علي الجرح وهو كان سارح في جمال عيون ها وشها كان متداري تحت النقاب وقال في سره
فهد: فوق يا فهد انت هتقع ولا اي لاء مش فهد محمد الانصاري الي يقع في حب واحده
لو داس عليها هيفعصها ومين اصلاا الي ترضا تعيش مع زعيم... مافياا!!!! ده السر محدش يعرفو غير المقربيننن اوي من فهد لو لي حد عرف يقتلوو!!!!
مريم: فهد باشا انا خلصت فهد باشا
وكان فهد سرحان وفاق علي هزه مريم
فهد: نعم
مريم: انا خلصت اتفضل استريح تحب تاكل اي
فهد: انا عندي خادمين يعملولي
مريم: لا ما انت لازم تاكل بروتين ومسلوق علشان انت لسه خارج من العمليات
فهد: مش بحب مسلوق
مريم: لاء لازم هروح اعملك شربه خضار وفراخ وهجيلك
فهد: اناي سمعتي قولت اي
مريم: وانا قولت لك لاء انا دكتوره وعرفه مصلحتك
فهد: وانا عارف مصلحتي مش انتي الي تعرفيني مصلحتي
فا سبته مريم وراحت تدور علي مطبخ
فهد: اوفففف مش بحبب الي بيسمع كلاميي
بس كانت مريم سابته ومشيت ونزلت علي تحت وشافت واحده بتروق وراحت سالت ها
مريم: لو سمحتي متعرفيش فين المطبح
الست: المطبخ اهو هناك يا بنتي
مريم: تمام شكرا جدا لي حضرتك
الست: العفو يا بنتي
وراحت مريم علي مطبخ وكانت في بنت تقريبا في عشرينات واقفه في المطبخ
البنت اسمها جميله: انتي مينن
مريم: انا دكتوره فهد الانصاري
جميله: اممممم انتي الدكتوره
مريم: ايوا في حاجه
جميله: لاء ممكن سوال
مريم: اتفضلي
جميله: انتي مستحملهه ازاي النقاب ده في الحر
مريم: عادي يعني المهم انه مغطيني من العيون البشر والمهم راضيه ربنا عن لبسي ويمنعني عن اي ذنوب شبه زينه الي هو البرفان والمكياج والحاجات زي دي كده
جميله:اممم تمام انتي عايزه اي من المطبخ
مريم: جايه اعمل الاكل لي فهد باشا
جميله: تمام انا هعمله اكله المعتاد
مريم: لاء انا هعمل اكل تاني بس بي ايدي
جميله: فهد باشا ميسمحش بي مخالفة القوانين
مريم: سمعتي انا قولت اي ومتخفيش انا الي مسئوله
جميله: براحتك استحملي انتي العقاب
مريم: طيب
ودخلت مريم تحضر الاكل وعملت له شربه خضار وسلقت له فراخ وحضرت الاكل وطلعت له علي فوق
فهد: بردوو عملتي الي في دماغك
مريم: ايواا اهم حاجه مصلحتك
فهد: طيب هتأكليني
مريم: وايدك راحت فين اتشلت
فهد: لاء المفروض انا واحد مريض وتعتني بيا وانا مش قادر اكل بي ايدي
مريم: بس قادر تجبني من بيت اهلي غصب عني وقادر تقتل بي دم بارد
فهد: بقولك ايي عاوزه تاكليني وانتي ساكته اهلا وسهلا مش عايزه تكليني وتقعدي تمسكي وداني واهاتك يا رغي يبقي تفضلي وتطلعي بره
مريم: الهه مش بقول الحقيقه
فهد: يا ستي انا مش عايز الحقيقه ارتاحي بقااا
طفحيني علشان جعان
مريم: طيبب
واكلته مريم وهي مش طايقه ولا هو طايقه بس كان فرحان جدا عشان بيستفزهاا وبعد شويه فهد خلص الاكل
مريم: عاوز اكل تاني ولا شبعت خلاص
فهد: شبعت الحمدلله
مريم: اي ده هو انت عارف ربنا
فهد: اكيد يعني يا بنتي مش كافر
مريم: تصدق مشكش انك....
فهد: مريم اطلعي بره، علشان مش ضامن نفسي ممكن تلاقي رصاصه في نص دماغك
مريم: وعلي اي انا همشي احسن
وطلعت مريم لي بره وقاعد فهد مع نفسه بس في حد رن عليه رد فهد
فهد: الوو
المجهول: انت لازم تكتب علي بنت الي عندك دي عشان تحميها بسبب في ناس كتيره عرفت انك واخد بنت عندك غصب عنها وهما قالو انهم يقتلو ها او يعملو في ها حاجه
فهد: واش معنا اكتب عليها انا ممكن احميها عادي
المجهول: لا يا فهد لازم تكتب عليها وانت ناسي ان محدش يقدر يقرب من ممتلكاتك ولا اي يا زعيم
فهد: طيب هكتب عليها بكره
المجهول: ايوا يا ريت وكمان عندك عمليه تسليم اسلحه
فهد: انا لسه خارج من حادثه
المجهول: لاء انت عارف المافيا معندهمش اعذار ويا ريت اي حاجه تبلغنا
فهد: حاضر بس المعاد التسليم امتااا
المجهول: انا الي عرفته انها ساعه خمسه فجر شوف هم هما بقاا
فهد: طيببب حاجه تاني
المجهول: اهه كنت هنسااا تلفون بنت الي عندك
فهد: مالها يا ترا
المجهول: متراقب او معني اصح متهكر ومهما تعمل مش هتعرف تشيله علشان هما دفعين دم قلبهم في خاصيه دي ويقدرو يشوفو ها بالكاميرا فا احذر بقاا
فهد: ايي القرف دهه هما لحقه يعملو كل ده امتي
المجهول: يا زعيم ده اخبارك عندهم لما تكح حتا فا خالي بالك
فهد: امممم يبقي انا عندي خاين
المجهول: الله ينور عليك او ممكن بيرقبوبك
فهد: انا مأمن تلفوني والقصر بس ممكن اه بيرقبوني من بعيد وانا حاسس عندي جاسوس
المجهول: تمام شوف واحنا في ضهرك
فهد: طيب اقفل انت دلوقتي
المجهول: ولااا احترمني
فهد: بس انا زعيم ولا اي يا.....
المجهول: تمام يا زعيم يلا سلام
فهد: سلام
وقام فهد بتعب من علي سريره ونزل علي تحت يدور علي مريم ولقها قاعده علي كرسي وماسكه تلفون بتلعب بيه
فهد: مريممم
مريم بفجع: اي خير عملت اي والله صدقني ما عملتش حاجه
فهد؛ هاتي تلفونك كده
مريم: لي عاوز تلفوني
فهد: سمعتي قولت اي هاتي تلفونك
عطيتو مريم التلفون
مريم: خيررر هتعمل اي
فهد: ممكن تصبري ثواني
وحاول فهد يلغي الهكر ويعمل كل حاجه بس للاسف ده خاصيه صعبه جدا
فهد: حافظه رقم عيلتك
مريم: لي
فهد؛ ممكن متساليش كتيررر حفظهه
مريم: اه اه حافظه
فهد: انتي متصوره صور بي هدوم البيت وبشعرك والصور دي من غير نقاب
مريم: اكيدد
فا فهد غمض عنيه بعصبيه ومش عارف يعمل اي البنت هتتأذي بسببه هو وهو مش بيحب حد يتاذى بسببه
فهد: انا هعمل التلفون سوفت وير
مريم: وحاجاتي
فهد: للاسف لازم اعمل كده
وعمل فهد فهد سوفت وير ورامى تلفون في الارض اتكسر ميت حتااا وقاعد يدوس عليه بكل غل
مريم: ليي حرام عليك عملت كده لي
واخدها فهد من ايديها وطلعها اوضو وكل ده كان في حد بيراقبهم من البعيد
فهد: اهدي انا هجبلك تلفون جديد بس قوليلي انتي غيرتي لما جيتي هنا عندي
مريم: لاء لسه انا لسه بي الهدوم لسه جايه بيها ومعرفش انا هنام فين او هغير فين
فهد: الحمدلله تمام بصي هنعمل حاجه بكره
مريم: ولي هي اي
فهد: بكره هكتب عليكي!!!!
مريم: نعمممم تكتب علي مين
فهد: مريممم انا بكرهه الي يقطعني تمام وانا اي حاجه بعمل ها لمصلحتك ما انا ممكن اسيبك علدي والي يحصلك يحصلك
مريم؛ اتفضلل كملل
فهد: هكتب عليكي جواز سوري كده يعني جواز علي الورق وبس ولما ترجعي بيت اهلك هطلقك
مريم: انت هترجعني!!
فهد: اكيدد يعني مش هتقعدي العمر كلو عندي
مريم: طب امتى
فهد: مش دلوقتي لما اتاكد بس انتي وعلتك في امان انا هجيب عيلتك تعيش معاكي هنا
مريم: بجددد انتت احلى فهددد في الدنياااا
فهد: ممكن تعيدي كلام ده تاني
مريم: احم احم اعيد اي
فهد: كلام انتي لسه قيله
مريم: الي هو اي
فهد: انت احلا فهد في الدنيا
مريم: بقولك اي يا استاذ فهد ده غلط عليك الحركه علشان عامل عمليه
فهد: اممم توهي توهي عمتا انا هصحي بكره الصبح هبعت الرجاله يخدو ابوكي وامك يجبوهم هنا ونكتب الكتاب
مريم: طيب انا لو رفض كتب كتاب
فهد: الحاجه زي دي لازم توافقي وكمان تقعدي برحتك في البيت وكمان لو رفضي هتتأذي انتي واهلك
مريم: امم تمام انا هوافق علشان اهلي بس يكونو في امان انت لو ماخدتنيش من زمان مكنش حصل كده
فهد: ما انتي الي عجبتيني يا قطتي
مريم: اسمي مريمم يا استاذ ويا ريت متعديش حدودك
فهد: بكره هنتجوز يا جميل ونشوف حكايا الحدود
مريم: هو انت معلش عندك انفصام في الشخصيه ولا اي
فهد: طيب امشي من قدامي دلوقتي
مريم: تمام ممكن من فضلك تعرفني اوضى بتاعتي الي هنام فيها
فهد: الاوضي الي جمبي علطول
مريم: تمام
وراحت مريم الاوضى وقفلت علي نفسها باب كويس جدا
عند فهد في الاوضى بتاعتو فاتح كاميرات القصر بيشوف الشغلين بس لقى جميله عماله تتلفت يمين وشمال ودخلت اوضي من الاوض القصر فتح فهد الكاميرا علي الاوضي الجميله الي دخلت لها ولقى ها بتتكلم في تلفون وبعدها قفلت علطول وخرجت بره الاوضى وطلعت بره القصر وكان بردو فهد حاطت كاميرات ولاقى ها قابلت شخص مقنع وعطاها فلوس ودخلت القصر
فهد: بقااا انتي يا جميله وانا قولت بعتبرك اختي الصغيرهه بقاا بتخونينيي طيب ماشي وحيات امي الي هوريكي يا جميله الكلبب
ونام فهد وتاني يوم صحي فهد علي ساعه سبعه الصبح امر رجالته انهم يجيبو خالد وغاده واقعد فهد يشتغل علي شغل شركات وهو قاعد يشتغل تلفونو رن رد علي مكالمه
فهد: اهلا يا ريتشارد
ريتشارد: مرحبا بيك يا زعيم
فهد: مرحبا خير يوجد اي شئ
ريتشارد: نعم يوجد تسليم اليوم
فهد: اممممم وما تسليم اليوم
ريتشارد: تسليم اسلحه يا زعيم
فهد: موعد تسليم الفجر ولا لاء
ريتشارد: اجل موعد تسليم ساعه خمسه فجر
فهد: تمام هل يوجد شئ تاني
ريتشارد: اجل يوجد اجتماع في منتصف اليل
فهد: تمام يوجد شئ اخر
ريتشارد: لاء مع السلامه
فهد: سلام
وقفل فهد وقام من علي سرير وراح نحيه اوضت جميله وخبط علي باب وفتحتله جميله
جميله: اي ده فهد باشا
فهد: ايوا غيري هدومك وتعالي ورايا
جميله: طيب
ودخلت جميله تغير وخرجت له واخدها فهد ركبها عربيه ركب ومشي بيها
جميله بتوتر: خير يا فهد باشا.
فهد: مش انا كنت بعتبرك زي اختي
جميله: ايوا لي
فهد: طيب لي عملتي كده
جميله بتوتر اكتر: عملت اي يا فهد ممكن توضح لي اكتر
فهد: حاضر عيوني هوضح لك طبعا بس بعد ما نوصل
جميله: هنوصل فين
فهد: هتعرفي بس اصبري علي رزقكك
وبعد شويه وصلو
جميلة: اانت جايبني هنا ليه يا فهد باشا والممان عالي اوي كده ليه
فهد: ليه يا جميلة ده انا اعتبرتك اختي الصغيؤة و عاملتك كويس و دخلت بيتي و نضفتك ولبستك احلى لبس
جميلة: اانا مش فاهمة حاجة يا فهد بيه
فهد طلع سلاحه و مسكه فأيده و جميلة بصت عليه بخوف و توتر
فهد: ههتحكي بالذوق ولا اقراء عليكي الفاتحة
جميلة: هقول هقول
فهد: انجزي بروح امك
جميلة: اناا اناا بالله عليك يا فهد باشا متعملش فيا حاجة ابوس ايدك يا باشا انا هحكيلك بس هما لو عرفه اني حكتلك هيقتلوني
فهد: ممتخفيش احكي انتي بس
جنيلة: ريتشارد باشا كان مخليني اتجسس عليك وانا كنت بقوله كل المعلومات عشان يذلك بيها و كان غيران منك و شايف انك اخدت السوق كله من تحت ايده و عمل التسليم اللي جاي بتاع السلاح عشان يتخلص منك و عشان يقتلك و يخفي جثتك وانا اخد الفلوس على كل معلومة اقولهاله
فهد شدها من شعرها: ليهههه يا جميلة ده انا معملنكيش كشغالة ولا خدامة دانا عاملتك كأختي الصغيرة و تقومي خيناني كده
جميلة: والله اسفة يا باشا اسفة يا فهد باشاا انا هعيش خدامة تحت رجلك بس احميني من شرهم
فهد: مش انتي كنتي خايفة منهم انهم يقتلوكي
متخفيش هما مش هيقتلوكي.. اناا اللي هقتلك
و داس على المسدس وخرجت منه رقم اصة اخترقت جسم جميلة و خلاها تقع من فوق الجبل
رجع فهد و نزل من على الجبل و ركب عربيتة في الحال وصلته مكالمة ورد عليها وكانت محتواها ان واحد من رجالتة جاب اهل مريم
رجع فهد للقصر و دخل لقى اهل مريم قاعدين
خالد و غادة قاموا وقفوا بسرعة
فهد سلم عليهم بتواضع و قعدوا
فهد: اهلا بيكم نورتو القصر
غاده وهي مش طيقه: عارفين
فهد: بصو ممدأياً كده هتقعدو معانا فتره علشان في خطر عليكم وهترجعوا لي بتكم في امان
خالد: يعني مريم هترجع معانا
فهد: ايوا بس فتره بس وهترجعو
خالد: طيب
فهد: تعالو اعرفكم الاوض انتو هتقعدو فيها
خالد؛ طيب
وراح فهد. يعرفهم الأوض الي هما هينامو فيها
وبعد كده نزلو يتغدو مع بعض
وخلصوا الغدا وقاعدو يتعارفو علي حياه فهد
شويه واكتشفو ان فهد في جزء منه طيب جدا وحنين بس شر هو مداري علي كل ده
غاده؛ انت اي يا بني الي خالك زعيم مافياا؟!!
فهد بنتهيده: بصو هو موضوع طويل جدا ويطال شرحو بصو بقي من حوالي عشرين سنه كده انا ابويا كان ظابط تمام طلع مهمه خطيره وجاب اوراق خطيرهه جدا عن المافيا دي سببها ممكن يوديهم الحبل المشنأه فا يوم الي كان بابا هيودي في الاوراق هجم علينا المافيا وعذبو بابا وماما قدام عنيااا وقتلوهم بطريقه بشعه وانا كنت واقف عمال اعيط مش عارف اعمل اي فا لقيت سلاح واقع علي الارض مسكتو خلصت علي تلاته في اقل من ثانيه فا الزعيم اعجب بيا واختارني ادرب معه واكون دراعو اليمين فا انا استغليت الفرصه علشان انتقم منهم واتضح الي هيطلع من لعبه المافيا هيتخلص عليه فا انا معاهم لحد دلوقتي علشان اخلص عليهم واحد واحد وانتقم منهم حق ابويا وامي يرجع وانا مش عايز حاجه تاني من الدنيا وقاعد يعيط
فا بصت مريم لي غاده وابوها وراحو غاده وخالد حضنه فهد
غاده؛ ربنا يصبرك يا بني
فهد: يارب بس هو ده انا خلاني ابقا كده
غاده: انشاء الله حقك هيرجع
فهد بعيون الحمرا: ده اكيدد وانا هرجعه بي ايدي عن اذنكم
ومشا فهد
غاده: الولا ده شاف كتيررر اوي هو صغير
خالد: فعلا تعالو نستريح فوق
غاده: يلا
وطلعو وفضلت مريم مستنيه علشان كانت خايفه عليه جدا
وعند فهد اتصل بي رئيس المافيا
فهد: مرحبا يا ريتشارد
ريتشارد: مرحبا فهد هل يوجد شئ
فهد: نعم يوجد
ريتشارد: وماذا يوجد
فهد: المعاد تسليم يبقي دلوقتي
ريتشارد: نعمم يا فهد هل انت مدرج ماذا تقول
فهد: ايوا علشان الحكومه مفتحه عيونها وتعالا معاهم علشان تشوف تسليم معاهم
ريتشارد: هل حكومه عرفت معاد التسليم
فهد: نعم يا سيدي
ريتشارد: اوكي معاد تسليم الان في المعاد احنا متفقين عليه
فهد: تمام
وقفل فهد مع ريتشارد واتصل بالمجهول
مجهول: في اخبار جديده
فهد: ايوا معاد تسليم دلوقتي في مكان هو هو
مجهول: ليييي بدرتو
فهد: انا تعبتتت عاوز انهي كل حاجه واعيش في سلام. بقااا
مجهول: تمام
فهد: علي تفقنا انا هقتل ريتشاردد
مجهول: طيب يا فهد
فهد: لأ زي ما قولتلك
مجهول: طيب
وقفلو مع بعض وراح فهد تسليم واستنا ريتشارد لحد ما جه والعضو تاني جه
فهد: جبت البضاعه يا معتز
معتز: ايواا عيب عليك يا فهد. بتشك فيا انا انا كلو بيشكر فيا
فهد: امم مهو باين روح يا ريتشارد اتاكد علي بضاعتك
ريتشارد: اوكي
معتز: طيب لي كده
فهد: معلشي احنا بنحب نتاكد
معتز: طيب
وفتش ريتشارد علي بضاعه لاقها سليمه واتفقو خلاص وهما بيسلمو الفلوس والبضاعه لقو الشرطه هجمت عليهم وحوطتهم من كل مكان
ريتشارد: ماذاا تفعلووو يا ااغبيااء اطلقو نار عليهم
ورجاله ريتشارد بتطلق نار علي ظباط
ريتشارد: لماذاا لا تطلق النار فهد
فهد؛ عيوني هطلقو
وطلع فهد مسدس وصوب علي الشرطه فا هوب بلمح البصر طلق نار علي رجل ريتشارد علشان ميهربش وقاعد يضرب فيه بكل غلللل
وبعد كده مسك المسدس فرخ فيه الطلقات كلها وريتشارد مات وجالو اسامه اللوا
اللوا: اخد حقك خلاص
فهد: اه
اللوا: تمام يا فهد وشكراا جدا انك ساعدنا
فهد: العفو ده واجب عليا انا همشي انا سلمتكم انتو عاوزينو
اللوا: تمام يا فهد
ومشا فهد
رحع على البيت و لقى مريم قاعده مع مامتها فهد دخل واطلق السلام
غاده: وعليكم السلام
فهد: انتوا تقدروا تمشوا دلوقتي وشكرا على تعاونكم معايا بس انا عايز اوضحلكم حاجة خصوصا انتي يا مريم
مريم: اانا
فهد: اايوا انتي.. انا لما شفتك فالمستشفى اتشديتلك من اول نظرة اتشديت لأحترامك ةحفاظك على نفسك و لما طلعت من المستشفى علشان ارجع للقصر قولت لازم اخدك معايا بحجة انك تراعيني عرفتك عن حاجات كتير زي انك طيبة و هبلة و مجنونة و حنينة و عفوية و حاجات تانية كتير انا مش هطول عليكي بالكلام انا بحبك يا مريم و عايز اتجوزك و نكمل حياتنا مع بعض و مش عايزك تسيبيني تقبلس تتجوزيني يا اميرتي و ملكة قلبي
مريم وقفة بصدمه و دموعها نزلت وقالت موافقة و بعض مرور وقت طويل نلاقيهم قاعدين في اوضتهم و بيختاروا اسم البيبي الاول و بيتخانقوا على اسمهم
ومن هنا تخلص القصة واتمنى انها تكون عجبتهكم و بحبكم اوي
منتقبة بين قبضة شيطان المافيا _ حكايات شروق للقصص الكاملة